Ο 14ος νεκρός της Ε.Φ.*

Δεν ήταν δυνατόν να γραφτεί ψες άρθρο με κόσμιο λεξιλόγιο. Γι αυτό στη θέση νέου άρθρου παραθέτω κείμενα του Σεπτεμβρίου 2009, τα οποία ασχολήθηκαν, τότε, με την πορεία της ΕΦ. Τότε μου είπαν πως είναι προδοτικό να μιλάς δημοσίως για την κατάσταση του στρατεύματος. Από ποιους; Από άτομα που μιλούσαν για το «αξιόμαχο» της ΕΦ, για τις «ατσάλινες γροθιές», για την «άρτια εκπαίδευση», και, μετά τον θάνατο του Ιάκωβου Χατζησπύρου, μιλούσαν και για «σωστή συντήρηση».

Δεν είναι σωστό να λέγονται πολλά για την κατάσταση στην Εθνική Φρουρά. Η «αποκάλυψη» των καταστάσεων που επικρατούν, είναι, θεωρητικά, επιζήμια για την άμυνα του τόπου. Ωστόσο, αυτή η θέση αρχής έχει πλέον φτάσει στο όριό της, διότι περισσότερο κακό γίνεται στην άμυνα της πατρίδας μας με την κατάσταση που επικρατεί, χωρίς να αλλάζει τίποτα. Και, σε κάποιο βαθμό, όλοι γνωρίζουμε τι γίνεται στην ΕΦ ως κληρωτοί ή έφεδροι.

O Καθηγητής Ιάκωβος Χατζησπύρου, που σκοτώθηκε με το "συντηρημένο" Ακμάτ που, ήταν ο πρώτος που σκότωσαν

 Με εξαίρεση, προφανώς, τον Υπουργό Άμυνας, ο οποίος δηλώνει ότι «γίνεται συντήρηση» στα οχήματα της Εθνικής Φρουράς. Μάλιστα, δήλωσε ότι, παρά το ότι πολλά από τα οχήματα είναι «δέκα ή δεκαπέντε χρονών», η καταπόνησή τους δεν είναι ανάλογη, αφού δεν κινούνται πολύ, και γίνεται συντήρηση. Για την συντήρηση, αρκεί μια επίσκεψη σε στρατόπεδα της ΕΦ την Παρασκευή. Κληρωτοί, άσχετοι με το αντικείμενο, «ελέγχουν» τα φώτα πορείας και τα γρασαδωράκια στα πανάρχαια «καγκουρώ», Unimog μερικά από τα οποία μπορεί να έχουν και προϋπηρεσία στη μάχη του Ελ Αλαμέιν.

Ακόμα, η έκταση της απόστασης μεταξύ της αντίληψης του Υπουργού και της πραγματικότητας που βιώνουν οι στρατεύσιμοι, διαφαίνεται και από το γεγονός ότι το Υπουργείο, με σοφία απείρου κάλλους, κάλεσε τους στρατιώτες να αρνούνται να οδηγήσουν οχήματα που θεωρούν ακατάλληλα. Προφανώς, θα παρουσιάζεται ο Υπουργός στις ανά το παγκύπριο πρωινές αναφορές λόχων και ταγμάτων για να αμυνθεί του δικαιώματος των κληρωτών που θα «τρώνε πεντάρες» (και κόλλημα) διότι είχαν την υπεροψία να κρίνουν την κατάσταση των οχημάτων. Εκτός και εάν οι κληρωτοί, που συχνά οδήγησαν Steyr πριν να οδηγήσουν ΙΧ, κατέχουν, με πάγια διαταγή, λευκή επιταγή να κρίνουν την καταλληλότητα των οχημάτων.

Η κατάσταση μάλλον θυμίζει την ιστορία του André Maginot. Ο Γάλλος ήρωας είχε λάβει την ανώτατη στρατιωτική τιμή της χώρας του για το απαράμιλλο του θάρρος στην ιστορική μάχη του Verdun, που σε μεγάλο βαθμό έκρινε ότι οι Γάλλοι θα άντεχαν στις Γερμανικές επιθέσεις του Πρώτου Παγκοσμίου. Όταν, όμως, υπηρέτησε ως βουλευτής, αντιτάχθηκε σε ένα νεαρό και άγνωστο Συνταγματάρχη ονομαζόμενο de Gaulle και οδήγησε τη χώρα του στην εξάρτηση από την Γραμμή που έλαβε το όνομά του. Η Γραμμή Maginot μπορεί να ήταν απότοκο των προσπαθειών ενός θαρραλέου ήρωα, αλλά ήταν καταστροφική για την χώρα του. Βασιζόταν σε μια παρωχημένη λογική, εκείνη του πολέμου χαρακωμάτων, και ήταν άσχετη με την πραγματικότητα των Panzer και του Blitzkrieg. Ο Υπουργός Άμυνας είναι ένας θαρραλέος άντρας, και μάλιστα ήρωας της πατρίδας, με έντιμη ένοπλη υπηρεσία. Αλλά, ως άλλος Maginot, σήμερα είναι εκτός τόπου και χρόνου. Η άμυνα της πατρίδας δεν μπορεί να στηρίζεται σε κληρωτούς –όχι και τόσο μάχιμους-, σε χαμηλής ποιότητας εκπαίδευση (και όσοι διαφωνούν ας ρωτήσουν όποιον Κύπριο άνδρα, κληρωτό ή έφεδρο, θέλουν) και μια δύναμη με μεγάλη ανομοιογένεια όσον αφορά το τεχνολογικό επίπεδο των συστημάτων της.

 Τα MilMi θα επιχειρούν ως κυνηγοί αρμάτων πλάι στα Cascavel;

Λύσεις και προτάσεις υπάρχουν. Φυσικά, κάποιες από αυτές απορρίφτηκαν διότι εν μέσω πατριωτικής (δήθεν) μανίας, θεωρήθηκαν προτιμότερα «τα μάτια» των εθνοφρουρών στην Πράσινη Γραμμή από τα μέσα υψηλής τεχνολογίας. Ταυτόχρονα προτιμήθηκαν τα πενιχρά επανδρωμένα φυλάκια, με ελαφρύ οπλισμό και αντιαρματικά που μόνο…Cascavel μπορούν να απειλήσουν, αντί για ημιεπαγγελματικές ομάδες ταχείας επέμβασης.

 Το ζήτημα της αναδιάρθρωσης, εδώ και ενάμισι χρόνο, μετατέθηκε δυσμενώς από τον χώρο της επιχειρησιακής ετοιμότητας στο ζήτημα της διάρκειας της θητείας. Αυτά τα ζητήματα δεν είναι άσχετα με τον χαμό του Ιάκωβου Χατζησπύρου. Διότι το ατύχημα στο οποίο έχασε τη ζωή του είναι απότοκο της γενικότερης κατάστασης στον στρατό και δεν ήταν μεμονωμένο κακό περιστατικό. Ο μόνος που φαίνεται να μην το αντιλαμβάνεται, είναι ο Υπουργός, ο οποίος απλά δηλώνει ότι «η συντήρηση γίνεται».

 Το θέμα είναι σε τι συστήματα, από ποιούς, πόσο καλά, και με ποιο αποτέλεσμα γίνεται η συντήρηση. Και για αυτά υπάρχει σαφής πολιτική ευθύνη. Διότι, όπως πάμε, μόνο με θαύμα μπορεί να εκτελέσει την αποστολή της η ΕΦ σε περίπτωση ανάγκης, και τα μόνιμα στελέχη της είναι μάλλον οι τελευταίοι που ευθύνονται. Οι εθνοφρουροί, πάντως έχουν αρχίσει εδώ και καιρό να θυσιάζονται.

ΥΓ. Χίλια συγγνώμη για τον αρχικό τίτλο «Ο 13ος νεκρός». Όταν το έγραφα, είχαμε 12 νεκρούς στο Μαρί.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s