Cyta, ΑΗΚ και καζίνο θέλει ο «κύκλος Καζαμία»

Οι αντιδράσεις από ορισμένες συντεχνίες κατά των μέτρων του δεύτερου πακέτου για την οικονομία, δεν φαίνεται πως μπορούν να ανατρέψουν την όλη εικόνα στο πολιτικό σκηνικό. Κι αυτό, διότι το κλίμα συναίνεσης μεταξύ παικτών-κλειδιά στην οικονομία και την πολιτική σκηνή, δείχνουν να έχουν κλειδώσει τα βασικότερα μέτρα του β΄ πακέτου: Την αύξηση του ΦΠΑ, το πάγωμα της ΑΤΑ για δύο χρόνια εν όψει και της αναδόμησης του θεσμού για να καταστεί δίκαιος, και τη μείωση των δαπανών των κοινωνικών παροχών μέσα από τη στόχευση.

Προχωρεί το πράμα...

Οι «μάχες» που ακόμα μαίνονται σχετικά με τα μέτρα, αφορούν στις λεπτομέρειες της στόχευσης των κοινωνικών παροχών και στη μετατροπή του 25% του 13ου μισθού σε κρατικά ομόλογα.

Ωστόσο, όπως γράφτηκε και παλαιότερα, και όπως ανέφερε ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών, την ίδια στιγμή σχεδιάζονται και μέτρα τόνωσης της ανάπτυξης, τα οποία επίσης υπόσχονται να λύσουν αρκετά προβλήματα, εάν υλοποιηθούν ολοκληρωμένα και έγκαιρα.
Σήμερα, έδαφος κερδίζει μία νέα τριπλέτα μέτρων, τα οποία απευθύνονται, όχι μόνο στις άμεσες ανάγκες της κυβέρνησης για ρευστότητα και διόρθωση των δημόσιων οικονομικών, αλλά και σε εγγενείς στρεβλώσεις που ταλανίζουν την οικονομία.

Με εισηγήσεις του πρώην προέδρου, Γιώργου Βασιλείου, οι οποίες βρίσκουν ανταπόκριση εντός της κυβέρνησης, αλλά και στην αντιπολίτευση, γίνονται όλο και πιο έντονες σκέψεις για μέτρα διαρθρωτικού χαρακτήρα που υπόσχονται να βελτιώσουν την κατάσταση σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα. Ενώ τα μέτρα που είναι ακόμα υπό εξέταση είναι αρκετά, η προσοχή για το επόμενο κύμα ελιγμών της από το κράτος, εστιάζεται σε τρία: Στη μετοχοποίηση της Cyta, την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην ΑΗΚ και στην αδειοδότηση μεγάλου καζίνο στην Κύπρο.

Μετοχοποίηση Cyta
Οι προτάσεις για μετοχοποίηση της Cyta δεν είναι καινούριες και μπορεί να θεωρηθεί δεδομένο πως τυγχάνουν και της στήριξης της αντιπολίτευσης. Μάλιστα, ο ΔΗΣΥ είχε προ μηνών εισηγηθεί τη μετοχοποίηση του ημικρατικού οργανισμού, ενώ και το ΔΗΚΟ τάχθηκε θετικά. Η ΕΔΕΚ, μέσα από άρθρα του Γιαννάκη Ομήρου, επίσης τάχθηκε υπέρ της θέσης αυτής.

Οι προτάσεις για μετοχοποίηση της Cyta εστιάζονται στο γεγονός ότι, με την κίνηση αυτή το κράτος θα μπορεί να διατηρήσει μερίδιο με το οποίο να ελέγχει το Διοικητικό Συμβούλιο του οργανισμού, ενώ ταυτόχρονα θα μπορεί να εξασφαλίσει περίπου 300 με 500 εκατ. ευρώ από τους επενδυτές. Έτσι, θα μπορεί να γίνει, σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα, μία σημαντική τόνωση, όχι μόνο στα έσοδα του κράτους (που θα είναι μη επαναλαμβανόμενα) αλλά και στη ρευστότητα.

Μια τέτοια κίνηση, παράλληλα, θα εμβολιάσει τον οργανισμό με νέους τρόπους λειτουργίας που να είναι πολύ πιο υγιείς και οικονομικοί από τους σημερινούς.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ο αντιπρόεδρος της Cyta, Λοΐζος Παπαχαραλάμπους έχει εκφραστεί πρόσφατα υπέρ μιας τέτοιας κίνησης, με άρθρο του. Σημειώνοντας πως οι ημικρατικοί λειτουργούν χάρη στα μονοπώλια που κατέχουν, αλλά και στο φιλότιμο των εργαζομένων τους, καταλήγει λέγοντας πως  «υπάρχει ανάγκη για ιδιωτικοποίηση ή τουλάχιστον μετοχοποίηση, αφού οι εν λόγω οργανισμοί κουβαλούν σοβαρά προβλήματα στην πλάτη τους».

Ο κ. Παπαχαραλάμπους έκανε επίσης λόγο για υπερβολική γραφειοκρατία, αναποτελεσματικό σύστημα αξιολόγησης, για εξυπηρέτηση κομματικών συμφερόντων, για πλεονάζον προσωπικό και για αναποτελεσματικότητα. Είναι, δε, κοινώς γνωστό πως ο οργανισμός αντιμετωπίζει σοβαρές πιέσεις από τον ανταγωνισμό στην αγορά τηλεφωνίας. Παράλληλα, η μετοχοποίηση θα βοηθήσει τη Cyta να αξιοποιήσει τις μεγάλες δυνατότητες που έχει και στο εξωτερικό.

Επιπλέον, μία διόρθωση των αποτελεσμάτων του οργανισμού απέναντι στον όλο και πιο αποτελεσματικό ανταγωνισμό, θα μπορεί να συγκρατήσει τα έσοδα του κράτους, παρά τη μείωση του ποσοστού που κατέχει.

Σημειώνεται επίσης πως το θέμα της ιδιωτικοποίησης της Cyta συζητείται και στο πλαίσιο της όλης συζήτησης που αφορά στο ΧΑΚ. Ενώ προχωρούν τάχιστα οι σχεδιασμοί για αποξένωσή του από το κράτος, το ΧΑΚ παραμένει μια ρηχή αγορά στην οποία μάλιστα πέραν του 79% του όγκου συναλλαγών αφορά στις μετοχές δύο μόνο τραπεζών.

Η ενίσχυση της βάσης του ΧΑΚ, με την είσοδο μετοχών της Cyta, πέρα από τα σημαντικά οφέλη που θα αποφέρει για την ίδια τη Cyta, θα ενισχύσει και το ΧΑΚ με μια ακόμα πολύ εμπορεύσιμη αξία. Παράλληλα, πολλοί πολίτες και νοικοκυριά θα μπορούν να επενδύσουν χρήματα στους συγκριμένους τίτλους.

Στρατηγικός επενδυτής στην ΑΗΚ
Η πρόταση για ένταξη στρατηγικού επενδυτή στην ΑΗΚ σχετίζεται με τα τεράστια προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει σήμερα η εταιρεία. Την ίδια στιγμή, η λογική της ένταξης στρατηγικού επενδυτή θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την εταιρεία: Πρώτο, θα αυξηθεί το κεφάλαιό της και θα καταστεί ευκολότερη η ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων. Δεύτερο, θα τονώσει τις δραστηριότητες της ΑΗΚ με νέα τεχνογνωσία και πιο εκλογικευμένες πρακτικές. Τρίτο, θα μπορεί με μεγαλύτερη ευκολία να λυθεί το σημαντικό πρόβλημα υποδομών που αντιμετωπίζει η ΑΗΚ μετά την καταστροφή στο Βασιλικό.

Με αυτόν τον τρόπο, όσοι υποστηρίζουν τις σκέψεις για ένταξη στρατηγικού επενδυτή στην ΑΗΚ, αισθάνονται πως η ΑΗΚ θα μπορεί να λειτουργεί πιο αποδοτικά τη στιγμή που θα λύσει και τα μεγαλύτερα προβλήματα ρευστότητας και υποδομών. Επιπλέον, θα δημιουργηθούν και καλύτερες συνθήκες για επίλυση του προβλήματος που σχετίζεται με το συνταξιοδοτικό της εταιρείας.

Αξίζει να σημειωθεί πως αρκετοί οικονομικοί παράγοντες σχολιάζουν πως στην Ευρώπη υπάρχει ενδιαφέρον για μια τέτοια κίνηση και η εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή που θα συμμετάσχει στην ΑΗΚ ως μεγαλομέτοχος, δεν θα είναι ιδιαίτερα δύσκολη. Μάλιστα, ορισμένοι εκτιμούν πως και οι τελικοί όροι συμμετοχής θα μπορούν να είναι ικανοποιητικοί, αφού θα υπάρξει ανταγωνισμός μεταξύ των δυνητικών επενδυτών.

Αδειοδότηση Καζίνο
Ίσως η πιο αυτονόητη –αλλά και πολιτικά η πιο δύσκολη– από τις εισηγήσεις που ακούγονται όλο και πιο έντονα, είναι η αδειοδότηση καζίνο στην Κύπρο. Εάν οι όροι αδειοδότησης είναι τέτοιοι που να επιβάλουν τη δημιουργία ενός μεγάλου και υψηλών προδιαγραφών, πολυτελούς καζίνο στην Κύπρο, τότε τα οφέλη για τον τόπο θα είναι πολλαπλά.

Πέρα από τα μεγάλα έσοδα που θα μπορεί να αποκομίζει το κράτος από την αδειοδότηση, τέλη και φόρους, την ίδια στιγμή η λειτουργία ενός τέτοιου κέντρου θα αναβαθμίσει σημαντικά το τουριστικό προϊόν της Κύπρου και θα το καταστήσει πιο ανταγωνιστικό σε σχέση με άλλους κοντινούς προορισμούς όπως τον Λίβανο, το Ισραήλ και την Αίγυπτο.

Αυτοί οι προορισμοί μπορεί μεν να μην είναι δημοφιλείς σήμερα λόγω των εκεί πολιτικών συγκυριών, αλλά η εξομάλυνση της κατάστασης στις γειτονικές χώρες, θα τις καταστήσει και πάλι πολύ ανταγωνιστικές σε σχέση με την Κύπρο.

Επιπλέον, ένα τέτοιο πρότζεκτ θα αναβαθμίσει σημαντικά την οικοδομική βιομηχανία στην Κύπρο, ιδίως σε μια στιγμή όπου χρειάζεται μεν νέα δραστηριότητα στον τομέα αλλά η εκ νέου τόνωση του κλάδου των εξοχικών κατοικιών, μόνο προβληματική θα είναι.

Το Προεδρικό αντιδρά έντονα σε αυτή τη σκέψη, αφού ο τζόγος προκαλεί πολλαπλά κοινωνικά προβλήματα και αποτελεί ζήτημα αρχών. Ωστόσο, τα γεγονότα προτρέχουν των αρχών της κυβέρνησης και σημειώνεται από πολλούς πως ήδη στην Κύπρο λειτουργούν ανεξέλεγκτα αμέτρητα καζίνο, κυρίως ηλεκτρονικά. Μάλιστα, τα σχετικά κοινωνικά προβλήματα που φοβάται το Προεδρικό, ήδη εντοπίζονται ως απότοκο της εντελώς αρρύθμιστης λειτουργίας κέντρων τζόγου ανά το παγκύπριο, από τα οποία το κράτος δεν έχει ούτε έσοδα.

Επιπλέον, το γεγονός ότι στα Κατεχόμενα ήδη λειτουργούν πολλά καζίνο, σημαίνει πως εκτός από αιμορραγία χρημάτων υπάρχει και αιμορραγία δυνητικών εσόδων του κράτους, αλλά και τουριστών προς τις κατεχόμενες περιοχές.

Με αυτά τα επιχειρήματα, γίνονται όλο και πιο επίμονες εισηγήσεις στο Προεδρικό, το οποίο δεν χρειάζεται να αναιρέσει τις παλαιότερες τοποθετήσεις του επί του θέματος, δεδομένου ότι οι περιστάσεις και ο πολλαπλασιασμός των καζίνο έχουν αλλάξει τα δεδομένα.

Οι πιο πάνω ιδέες. εάν ανακοινωθούν στο επόμενο διάστημα και υλοποιηθούν άμεσα, θα μπορούν να αλλάξουν άρδην το κλίμα, αλλά και τις προοπτικές της Κύπρου, ενώ ο αντίκτυπός τους στην ανεργία και την ανάπτυξη θα είναι αρκετά σημαντικός. Αυτές οι σκέψεις βρίσκουν πρόσφορο έδαφος εντός της κυβέρνησης, αφού κρίνονται εν πολλοίς ως αναγκαίες, αν όχι και επιθυμητές.

Στο επόμενο διάστημα θα διαφανεί κατά πόσον θα μπορούν να προχωρήσουν άμεσα και εάν εξασφαλίζουν την απαραίτητη «πλειοψηφία» εντός της κυβέρνησης, τη στιγμή που πέριξ αυτής, αποτελούν αρκετά δημοφιλείς επιλογές, ενώ και η αντιπολίτευση θα ταχθεί υπέρ τους, αν κρίνει κανείς από το γεγονός ότι εισηγήθηκαν στο παρελθόν παρόμοιες προτάσεις.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s