Θηρίο η πλωτή, προκαλεί δέος

Αυστραλιανό «πρελούδιο» για την πλωτή: Στο «κόλπο» και το Ισραήλ, με το πρώτο σκάφος-μαμούθ να προγραμματίζεται για το 2017

Αργεί ακόμα η εκμετάλλευση μέσα από πλωτή, αλλά σημειώνεται το έντονο ενδιαφέρον της Delek

Η ανάπτυξη μονάδων για την εν πλω υγροποίηση φυσικού αερίου, φτάνει, σιγά-σιγά, σε πιο ώριμο στάδιο. Όλα δείχνουν, ωστόσο, πως η επιλογή δεν είναι η πιο κατάλληλη για την περίπτωση της Κύπρου, αφού η τελική παράδοση της πρώτης τέτοιας μονάδας προγραμματίζεται για τα μέσα του 2017, ενώ οι επόμενες μονάδες παραμένουν ακόμα στο στάδιο του σχεδιασμού.

Η εταιρεία που έχει αναλάβει τα μεγαλύτερα πρότζεκτ του είδους, η Technip, έχει ανακοινώσει πως ολοκληρώθηκαν ήδη δύο μεγάλα συμβόλαια για την Αρχική Μηχανική και Σχεδιασμό (Front-End Engineering and Design, FEED) για δύο μεγάλους πελάτες της εταιρείας. Σύμφωνα με την Technip, πρόκειται για τη βραζιλιανή Petrobras και τη μαλαισιανή Petronas. Το συμβόλαιο σχεδιασμού για την πρώτη έχει ήδη ολοκληρωθεί, ενώ για την Petronas, συνεχίζονται οι εργασίες. Στόχος τους είναι να μπορούν να υγροποιήσουν φυσικό αέριο εν πλω και να τροφοδοτήσουν κατευθείαν σκάφη μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου. Με μία τέτοια τεχνολογία, αποφεύγεται η οποιαδήποτε «επαφή» με χερσαίες εγκαταστάσεις και μπορεί το υγροποιημένο φυσικό αέριο να μεταφερθεί κατευθείαν σε ξένες αγορές.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία θεωρείται εξαιρετικά σημαντική για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων που βρίσκονται σε μεγάλες αποστάσεις από την ξηρά με αποτέλεσμα το προϊόν τους να μην μπορεί εύκολα να μεταφερθεί στις αγορές μέσα από υποθαλάσσιους αγωγούς. Όσον αφορά στην Κύπρο, μία τέτοια επιλογή θα έλυνε το γεωφυσικό πρόβλημα που προκύπτει από το ρήγμα «Ερατοσθένης», το οποίο δυσκολεύει σημαντικά την κατασκευή αγωγού από τα κοιτάσματα προς τις κυπριακές ακτές, παρόλο που οι αποστάσεις είναι σχετικά μικρές. 

Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν είναι ακόμα σε επιχειρησιακή βάση. Παρά το ότι η εταιρεία-ηγέτης στην παγκόσμια βιομηχανία του φυσικού αερίου, η Technip, έχει ήδη σχεδιάσει τρία τέτοια σκάφη, το πρώτο δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί. Μέχρι σήμερα, πολλά από τα προβλήματα για τον σχεδιασμό, αφορούσαν στα θέματα ασφαλείας: Πυρασφάλεια, ασφάλεια προσωπικού από ατυχήματα, τοιχώματα προστασίας της γέφυρας και άλλων ζωτικής σημασίας χώρων από εκρήξεις (blast walls), ασφάλεια προσωπικού από τις θερμοκρασίες -161 βαθμών που απαιτούνται για την υγροποίηση κοκ. Επιπλέον, η Τechnip έπρεπε να κάνει πολλές δοκιμές πλοήγησης και πλοϊμότητας, με δεδομένο και το μέγεθος του σκάφους.

Σε σημαντικό παίκτη, πέρα από την Technip, εξελίσσεται και η νεοσύστατη, βρετανική FlexLNG, η οποία προσανατολίζεται προς τη δημιουργία μικρότερων μονάδων/σκαφών.

Αυγή νέας εποχής

Το σκάφος που θα αξιοποιήσει το κοίτασμα «Prelude», υπόσχεται να αλλάξει ολόκληρη τη βιομηχανία του φυσικού αερίου. Ήδη, η Technip κάνει λόγο για κοιτάσματα στην Ανταρκτική, τα οποία δεν μπορούν να τύχουν εκμετάλλευσης σήμερα. Υπολογισμοί από εταιρείες εκμετάλλευσης σχολιάζουν πως το 1/6 περίπου των παγκόσμιων κοιτασμάτων σήμερα δεν μπορούν να αξιοποιηθούν λόγω της γεωγραφικής τους θέσης. Αναφέρεται, επίσης, πως ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος των συγκεκριμένων σκαφών είναι πολύ μικρότερος από εκείνον των χερσαίων μονάδων υγροποίησης.

Επιπλέον, τέτοιες μονάδες θεωρούνται πιο «ασφαλείς», ιδίως για την εκμετάλλευση κοιτασμάτων εντός της επικράτειας κρατών που δεν παρέχουν ασφάλεια, όπως του Ιράκ, όπου μπορεί να αξιοποιηθούν μονάδες FLNG ακόμα και για υγροποίηση αερίου από χερσαία κοιτάσματα.

Την ίδια στιγμή, όμως, το γεγονός ότι η τεχνολογία δεν είναι ακόμα «δοκιμασμένη» σε πραγματικές συνθήκες, προκαλεί και αμφιβολίες κατά πόσον θα είναι ασφαλής και αξιόπιστη στον βαθμό που απαιτείται για ένα εγχείρημα αυτού του μεγέθους. Σημειώνεται πως, μια «μικρή» μονάδα, όπως αυτή που μελετάται από την ισραηλινή Delek, κοστολογείται γύρω στα 5 δισ. δολάρια, εξαιρουμένων των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης.

Χαρακτηριστικά, η βραζιλιανή Petrobras, η οποία μαζί με τη Repsol και την Galp Energia μίσθωσαν από την Technip τον πολυδάπανο σχεδιασμό μονάδας για τις ανάγκες τους, ανακοίνωσε πριν από το τέλος του 2011 πως «αναβάλλει» την απόφαση κατά πόσον θα προχωρήσει με τη ναυπήγηση της μονάδας, χωρίς να υπάρχουν ασφαλείς πληροφορίες για το πότε θα ληφθεί αυτή η απόφαση.

Πάντως, η όλη βιομηχανία δείχνει εξαιρετικά θετική διάθεση και άπαντες αναμένουν με μεγάλη ανυπομονησία την λειτουργία του «Prelude», το οποίο δικαίως χαρακτηρίζεται ως επαναστατικό.

Πέρα από τη Royal Dutch Shell, η οποία σαφώς ηγείται στην κούρσα του FLNG, οι πρώτες σημαντικές κινήσεις εντοπίζονται και από εταιρείες όπως η Exxon Mobil, η Woodside και η Chevron. Πληροφορίες αναφέρουν επίσης πως στην κούρσα έχουν μπει, εκτός αγοράς, και κρατικά εργαστήρια σχεδιασμού της Κίνας, και ίσως ακόμα και του Πακιστάν. Αυτές οι πληροφορίες, όμως, δεν κρίνονται ως σοβαρές από τη διεθνή βιομηχανία. Η κινέζικη κρατική εταιρεία (CNOOC), πάντως διαρρέει πως «ετοιμάζει» μονάδα για την περιοχή του Tianjin.

«Συνδέονται» και με την Κύπρο
Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι στο «παιχνίδι» του Πλωτού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (FLNG), σημαντικό ρόλο παίζουν δύο εταιρείες με «διασυνδέσεις» στην Κύπρο. Η πρώτη είναι η μαλαισιανή Petronas, της οποίας η θυγατρική, Vitol, συμμετέχει στην κοινοπραξία VTTI η οποία άρχισε ήδη τις εργασίες για ανέγερση τερματικού καυσίμων στο Βασιλικό. Ως γνωστό, το τερματικό της VTTI αφορά κατά κύριο λόγο στην επανεξαγωγή καυσίμων από την Κύπρο προς άλλες αγορές, αλλά η ίδια η εταιρεία έχει επιδείξει ενδιαφέρον, πέρα από την επανεξαγωγή πετρελαιοειδών, να προμηθεύσει και την κυπριακή αγορά με καύσιμα. Όπως γράφει σήμερα η «Καθημερινή», η Vitol πιθανόν να επιδείξει ενδιαφέρον για να συμμετάσχει στην ανέγερση νέων εγκαταστάσεων για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου στην Κύπρο, στα πλαίσια του β΄ γύρου αδειοδοτήσεων.

Την ίδια στιγμή, η ισραηλινή Delek του Yitzak Tschuva, ο οποίος διατηρεί στενές σχέσεις με την κυβέρνηση του Ισραήλ, βρίσκεται σε «προχωρημένο στάδιο» διαβουλεύσεων με το ναυπηγείο της Daewoo, το οποίο ήταν εκ των πελατών της Technip για τον σχεδιασμό πλωτού τερματικού υγροποίησης. Η Daewoo συνεργάστηκε στο συγκεκριμένο συμβόλαιο, με την Petronas, μητρική της Vitol.

Εάν τελικά προχωρήσει, όπως προτίθεται, η Delek, και εκμεταλλευτεί το κοίτασμα Tamar μέσω πλωτής μονάδας υγροποίησης όπως αυτές που σχεδιάζει η Technip, τότε είναι σαφές πως τα δεδομένα θα αλλάξουν και για την Κύπρο.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί πως δεν πρέπει να αντλούνται «συμπεράσματα» για την Κύπρο από αυτές τις «διασυνδέσεις», αφού θα πρέπει πρώτα να αναπτυχθεί η τεχνολογία και να ακολουθήσουν πολλές διαβουλεύσεις πριν να αξιοποιηθούν αυτές οι προθέσεις για τους δικούς μας σκοπούς. Σύμφωνα με πηγές της βιομηχανίας, οι λόγοι που ωθούν την Delek, αλλά και το Υπουργείο Υποδομών του Ισραήλ στη χρήση πλωτής αντί χερσαίας μονάδας, εστιάζεται στις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής για την οποία προοριζόταν το τερματικό για την εκμετάλλευση του Tamar. Πάντως, τίποτε δεν πρέπει να αναμένεται μέχρι το τέλος της δεκαετίας, αφού το πρώτο σκάφος του είδους, το «Prelude» της Royal Dutch Shell, θα είναι έτοιμο για παράδοση στα μέσα του 2017.

Ο πραγματικός..."Λεβιάθαν"

Το σκάφος του «Πρελούδιου» με μια ματιά:

>Θα είναι το μεγαλύτερο πλωτό σκάφος που έχει ναυπηγηθεί ποτέ

>Κατασκευάζεται στη Νότιο Κορέα, στα ναυπηγεία της Samsung

>Το βάρος του, στους 600.000 τόνους, είναι έξι φορές μεγαλύτερο από εκείνο του αεροπλανοφόρου Nimitz, που είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο

>Ο χώρος αποθήκευσης μπορεί να κρατήσει 200.000 κυβ. μέτρα αερίου

>Χρειάστηκαν 1,6 εκατ. ανθρωποώρες εργασίας για να ολοκληρωθεί η φάση της «έρευνας και ανάπτυξης» για το σκάφος. Εργάστηκαν 600 μηχανικοί για τον σχεδιασμό του

>Από την ίσαλο γραμμή μέχρι την κορυφή του, θα έχει ύψος 70 ορόφων (105 μέτρα) με άγνωστη βύθιση

>Το μήκος του θα είναι σχεδόν μισό χιλιόμετρο (488 μέτρα), περίπου όσο 4 γήπεδα ποδοσφαίρου

>Το πλάτος του θα είναι γύρω στα 75 μέτρα

>Προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το 2017

>Θα μπορεί να αντέξει στους μεγαλύτερους τυφώνες (κατηγορίας 5), κυρίως λόγω του μεγέθους και του βάρους του.

>Υπολογίζεται πως το «Πρελούδιο» θα στοιχίσει 6 δισ. δολάρια μέχρι την ολοκλήρωσή του

>Το προσωπικό του σκάφους θα φτάνει τα 240 άτομα, με τους 115 να εργάζονται στην κάθε βάρδια

>Με τη διαδικασία της υγροποίησης, θα παγώνει το φυσικό αέριο στους -161 βαθμούς κελσίου. Ο όγκος θα μειώνεται 600 φορές και θα χρησιμοποιούνται 50 εκατ. λίτρα νερού από τη θάλασσα ανά ώρα.

>Θα μπορεί να καλύψει το 117% των ετήσιων αναγκών του Χονγκ Κόνγκ σε φυσικό αέριο

>Θα διαθέτει τρεις κινητήρες 6.700 ίππων, με τους δύο να είναι διαρκώς σε λειτουργία για να διατηρούν το σκάφος σταθερό

>Θα είναι η πρώτη μονάδα ικανή να παράγει και να υγροποιεί φυσικό αέριο εντός μιας και μόνο εγκατάστασης. Υπάρχουν ήδη πολλές μονάδες «FPSO» (Πλωτή Παραγωγή, Αποθήκευση και Εκφόρτωση), αλλά αυτή θα είναι η πρώτη μονάδα υγροποίησης.

2 thoughts on “Θηρίο η πλωτή, προκαλεί δέος

    • Ναι. Υποθαλάσσιο. Περιπλέκει σημαντικά την όποια προσπάθεια να αναπτυχθεί αγωγός αερίου από τα οικόπεδα προς τις ακτές της Κύπρου. Γι αυτό, εν μέρει, έγινε και αρχικά η σκέψη για πλωτή μονάδα. Αλλά, όπως φαίνεται, η πλωτή ίσως να είναι ακόμα πιο δύσκολη….

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s