Ο «δράκος» της Λάρνακας…

 

Επενδύσεις παρόμοιες με εκείνη που συμφωνήθηκε μεταξύ της Hermés Airports και της Far Eastern Phoenix, που αφορά στην αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου Λάρνακας, υλοποιήθηκαν και στο παρελθόν.

Συγκεκριμένα, τα δύο έργα με την επωνυμία Dragon Mart, που ανεγέρθηκαν σε Ντουμπάι και Μεξικό με τη συμβολή των κυβερνήσεων της Κίνας και των εμπλεκόμενων χωρών, αλλά και της κινεζικής εταιρείας επενδύσεων Chinamex, φιλοξενούν κάτω από μία στέγη μία ευρεία γκάμα κινεζικών προϊόντων και υπηρεσιών.

DragonMart, Dubai

Το είδος της ανάπτυξης, το μέγεθος και το ύφος των επενδυτικών στόχων, προσομοιάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό με εκείνο που σχεδιάζεται στη Λάρνακα, γεγονός που καθιστά τα Dragon Mart ένα ενδιαφέρον παράδειγμα για το τι μπορεί κανείς να περιμένει από την επένδυση στη Λάρνακα.

Στα δύο υφιστάμενα Dragon Mart στο Ντουμπάι και στο Κανκούν του Μεξικού, στόχος της δραστηριότητας της Chinamex είναι η παροχή βοήθειας προς κινεζικές εταιρείες που επιθυμούν να εισέλθουν σε νέες αγορές με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, αλλά και εντός του συντομότερου χρονικού διαστήματος. Η ευρύτερη στρατηγική λειτουργίας της εταιρείας είναι η θέσπιση μιας ευνοϊκής εμπορικής συνεργασίας μεταξύ κινεζικών εταιρειών και νέων αγορών.

Αυτού του είδους πλατφόρμες λειτουργούν ως πύλη για τη διάθεση κινεζικών προϊόντων στη Λατινική Αμερική, στη Μέση Ανατολή και στη βόρεια Αφρική, διευκολύνοντας έτσι του Κινέζους παραγωγούς που επιθυμούν να επεκταθούν και σε αυτές τις αγορές.

Όπως συμβαίνει και στην περίπτωση των Dragon Mart, η συμφωνία για την επένδυση στη Λάρνακα, αφορά κατά κύριο λόγο τη χονδρική διάθεση κινέζικων προϊόντων στην αγορά. Σε αντίθεση, όμως, με τα δύο Dragon Mart, όπου διεξάγεται σε περιορισμένο βαθμό, και λιανικό εμπόριο, ο εκπρόσωπος της Hermes διαβεβαιώνει πως δεν θα υπάρχει λιανική διάθεση των προϊόντων των εκθετών.

Τα τρία ερωτήματα
Η επένδυση στη Λάρνακα δεν μπορεί να κριθεί, εκ πρώτης όψεως, ως αρνητική. Αντιθέτως, το όλο εγχείρημα θέτει σε λειτουργία ένα μεγάλο χώρο που σήμερα παραμένει ανεκμετάλλευτος, ενώ προσδίδει στην Κύπρο και την ευκαιρία να λειτουργήσει, ενδεχομένως, ως κέντρο διαμετακομιστικού εμπορίου και διαχείρισης παραγγελιών.
Ωστόσο, υφίστανται τρία βασικά ερωτήματα για το όλο εγχείρημα. Όπως έγινε γνωστό, το πρώτο σημαντικό ζήτημα, εκείνο που αφορούσε στη διάρκεια του συμβολαίου, έχει διευθετηθεί μέσα από μια συμφωνία «κυρίων». Μπορεί η διάρκεια του έργου να έχει «κλείσει» για 19 χρόνια αντί για 50 που ζητούσε ο εκπρόσωπος των επενδυτών, Yiang Qi, αλλά «γίνεται κατανοητό πως πριν να ολοκληρωθούν τα 19 χρόνια, η κυβέρνηση θα λύσει το θέμα με επέκταση του συμβολαίου».
Πέρα από αυτό το σημείο, όμως, υφίστανται ακόμα τρία ερωτηματικά.

1) Άδειες εργασίας και απασχόληση
Το πρώτο ερώτημα αφορά στον αριθμό των αδειών εργασίας που «έρχονται» με τη συμφωνία. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, αλλά και με την εμπειρία που προκύπτει από τα παραδείγματα της Chinamex, ο αριθμός των εργαζομένων που θα χρειαστεί η επένδυση, τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο, κατά τη διάρκεια των έργων ανέγερσης/προσαρμογής των κτηριακών χώρων, μπορεί να είναι πολύ μεγάλος. Σύμφωνα με πληροφόρηση, στην περίπτωση των Dragon Mart, τα οποία όμως είναι μεγαλύτερα από εκείνο της Λάρνακας, ο αριθμός των εργαζομένων ανήλθε στους 3.000. Όπως και στην περίπτωση της Λάρνακας, τα κτήρια ήταν ήδη κτισμένα, αλλά έπρεπε να γίνουν ουσιαστικές αλλαγές. Μάλιστα, στο Ντουμπάι, το κτήριο ανήκε στην ταλαιπωρημένη και υπό κατάρρευση Nakheel, με αποτέλεσμα οι επενδυτές να αποκτήσουν αποφασιστικό πλεονέκτημα κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για το κόστος εξαγοράς των εγκαταστάσεων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει συμφωνηθεί συγκεκριμένος αριθμός, ο οποίος είναι αρκετά υψηλός. Πληροφορίες από την ίδια τη Hermes, οι οποίες όμως δεν επιβεβαιώνονται επίσημα, κάνουν λόγο για 1.000 άδειες εργασίας που θα παραχωρηθούν σε Κινέζους εργάτες. Ο εκπρόσωπος τύπου της εταιρείας, Αδάμος Ασπρής, σχολίασε πως το θέμα αποτέλεσε σημείο τριβής στις διαπραγματεύσεις και πως, τελικά, οι όποιες άδειες εργασίας για ξένους, περιορίζονται, τελικά σε «διευθυντικά στελέχη και εξειδικευμένο προσωπικό», βάσει «συμφωνίας κυριών».

2) Ανέγερση και υπεργολαβίες
Το θέμα των υπεργολαβιών, αλλά και των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν στην ανέγερση του έργου, σχετίζεται άμεσα και με τον αριθμό των αδειών λειτουργίας. Σύμφωνα με τη Hermés, η συμφωνία προέβλεπε τον περιορισμό του αριθμού των αδειών λειτουργίας για ξένους εργάτες «κοντά στις 1.000», με την κυπριακή πλευρά να εξασφαλίζει, από τη δική της πλευρά, πως πολλές από τις υπεργολαβίες του έργου θα παραχωρηθούν σε Κύπριους.
Όπως διαφαίνεται και από άλλα παρόμοια πρότζεκτ, οι κινέζικες εταιρείες έχουν την τάση να «εξάγουν» το πλεονάζον προσωπικό (εκπαιδευμένους ανέργους), το πλεονάζον κεφάλαιο και τα πλεονάζοντα αγαθά (κυρίως ενδιάμεσα) στις χώρες όπου επενδύουν. Πληροφόρησή μας για τα Dragon Mart, σημειώνει πως στο Ντουμπάι, η ανέγερση ήταν μία καθαρά «κινέζικη» υπόθεση όσον αφορά στο εργατικό δυναμικό, τα υλικά, μηχανήματα κ.ο.κ που χρησιμοποιήθηκαν.

3) Επωνυμίες προϊόντων
Ένα τρίτο ζήτημα, αφορά στη διάθεση/έκθεση προϊόντων που δεν συνάδουν με τις ευρωπαϊκές οδηγίες σχετικά με προϊόντα που παραβιάζουν δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Σε ερώτησή μας, η Hermes σχολίασε πως δεν πρέπει να τίθεται τέτοιο ζήτημα, αφού τα προϊόντα που θα εκτίθενται δεν θα πωλούνται από τους εκθεσιακούς χώρους του παλιού αεροδρομίου. Ωστόσο, ως γνωστό, το 20% των κινέζικων προϊόντων παραβιάζει πνευματικά δικαιώματα. Επιπλέον, ο χώρος θα χρησιμοποιείται και για επανεξαγωγές, γεγονός που εγείρει και ερωτήματα.
Πάντως, το πρόβλημα έχει παρουσιαστεί στο παρελθόν και στις άλλες παρόμοιες επενδύσεις. Το 2010, οι αρχές του Ντουμπάι κατάσχεσαν περισσότερα από 453.000 προϊόντα από το Dragon Mart για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων.
Λάρνακα
Η ανάπτυξη σχεδιάζεται για ανέγερση στον χώρο του παλαιού αεροδρομίου Λάρνακας, το οποίο βρίσκεται σήμερα σε πλήρη αχρησία. Οι εγκαταστάσεις είναι υπό τον έλεγχο της Hermés, αλλά ο σχεδιασμός, η κατασκευή, προώθηση και λειτουργία του θα αναληφθούν από τους Κινέζους επενδυτές της Far Eastern Phoenix. Στα περίπου 3.650 καταστήματά του, τα οποία θα επικεντρώνονται στη χονδρική πώληση (χωρίς λιανικό εμπόριο στον χώρο), μπορεί κανείς να βρει από οικιακές συσκευές, οικοδομικά υλικά, έπιπλα και μηχανικό εξοπλισμό, μέχρι και είδη υπόδησης, ένδυσης και άλλα γενικά εμπορεύματα. 
– Συνολικό εμβαδόν: 477.256 τετραγωνικά μέτρα (μετά την τελική φάση)
-Καταστήματα: 3.650 με προϊόντα χονδρικού εμπορίου (χωρίς να έχει οριστεί επακριβώς ο όρος «χονδρικό εμπόριο»). 
– Χώροι στάθμευσης: 1.640 θέσεις
-Η υλοποίηση της πρώτης φάσης του έργου θα ολοκληρωθεί «δύο χρόνια μετά την έγκριση της συμφωνίας από το κράτος)

Ντουμπάι
Το Dragon Mart που έχει ανεγερθεί στο Ντουμπάι βρίσκεται εντός του περίφημου «International City» της εταιρείας Nakheel, αλλά ο σχεδιασμός, η κατασκευή, προώθηση και λειτουργία του αναλήφθηκαν εξολοκλήρου από τους Κινέζους επενδυτές της Chinamex. Πρόσφατα ανακοινώθηκε και η ανέγερση ενός δεύτερου Dragon Mart, το οποίο θα βρίσκεται εγκατεστημένο λίγα χιλιόμετρα μακριά από το International City. Στα σχεδόν 4.000 καταστήματά του, κυρίως χονδρικής πώλησης, μπορεί κανείς να βρει από οικιακές συσκευές, οικοδομικά υλικά, έπιπλα και μηχανικό εξοπλισμό, μέχρι και είδη υπόδησης, ένδυσης και άλλα γενικά εμπορεύματα.
– Συνολικό εμβαδόν: 150.000 τετραγωνικά μέτρα 
– Καταστήματα: 3.950 με προϊόντα χονδρικού και λιανικού εμπορίου. 
– Αποθήκες: 30.000 τετραγωνικά μέτρα
– 25 οικιστικές αναπτύξεις με 1.869 διαμερίσματα, σε απόσταση 300 μέτρων από το Dragon Mart.

Των Μιχάλη Περσιάνη και Χαράς Ζυμαρά

2 thoughts on “Ο «δράκος» της Λάρνακας…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s