Τί πρέπει να πριμένουμε από τον επόμενο Διοικητή…

 

Όπως είναι φυσιολογικό, η πιο σημαντική ερώτηση που προκύπτει από την διαδοχή στην Κεντρική Τράπεζα, έχει να κάνει με τις προσδοκίες που δημιουργούνται για την επόμενη μέρα. Ο νέος Διοικητής, ασχέτως ταυτότητας, θα κληθεί να διαχειριστεί μια σειρά από προκλήσεις, ενώ θα κριθεί, ταυτόχρονα, και από συγκεκριμένες κινήσεις.

Οι άμεσες προκλήσεις έχουν να κάνουν με την διαχείριση των εντυπώσεων που δημιουργήθηκαν τους τελευταίους 24 με 36 μήνες, στις Βρυξέλλες, στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) αλλά και σε διεθνείς τραπεζικούς και άλλους οίκους.

Όπως έχει σχολιάσει με χαρακτηριστικό τρόπο και ο ίδιος ο Υπουργός Οικονομικών, Βάσος Σιαρλής, το πιο σημαντικό από τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Κύπρος, έχει να κάνει με την αξιοπιστία μας. Ταυτόχρονα, όπως διαφάνηκε από πληροφορίες του Υπουργείου Οικονομικών, η Κύπρος βρίσκεται πολύ κοντά στην υλοποίηση των τριών μεγάλων της αιτημάτων- των δύο προς την ΕΚΤ που αφορούν στην αγορά ομολόγων και στην χρησιμοποίησή τους για ρευστότητα, και του τρίτου προς την Τρόικα που αφορά στην «απομόνωση» των προβληματικών στοιχείων ενεργητικού των τραπεζών μας στην ελληνική αγορά. Τα αιτήματα αυτά είναι κρίσιμης σημασίας για το μέλλον της οικονομίας.

Γι’ αυτό, ο νέος Διοικητής θα πρέπει να δείξει, χωρίς «μήνα του μέλιτος», πως αντιλαμβάνεται τα προβλήματα της οικονομίας και πως είναι ένας αξιόπιστος και έμπιστος συνομιλητής, ο οποίος δεν θα φοβηθεί να προωθήσει όπως μπορεί τις διορθωτικές κινήσεις που χρειάζονται. Και, άσχετα με το κατά πόσον μας αρέσουν, χρειάζονται αρκετές, οι οποίες είναι καλά γνωστές.

Η υποστήριξη των μέτρων που αποτελούν μονόδρομο –σύμφωνα και με μία σοβαρή αντίληψη της οικονομικής θεωρίας, η οποία λαμβάνει υπόψη και τις βασικές παραδοχές των μοντέλων- δεν μπορεί να είναι χλιαρή, αν θέλουμε να σωθεί ο τόπος.

Ταυτόχρονα, η ήδη προγραμματιζόμενη «παραπομπή» των τραπεζών σε έλεγχο τύπου «Βlackrock» δεν αρκεί. Κι αυτό, διότι το μεγαλύτερο ερώτημα που τίθεται, είναι εκείνο της ποιότητας των Διοικητικών Συμβουλίων των τραπεζών, ένα θέμα στο οποίο ελέγχεται και η κυβέρνηση, η οποία προστάτεψε, προώθησε και υποστήριξε –ενίοτε και αναφανδόν- συγκεκριμένα άτομα και καταστάσεις.

Γι’ αυτό και ο έλεγχος δεν πρέπει να είναι ένα απλό προεκλογικό τέχνασμα, αλλά να αποσκοπεί –εάν υπάρχει ειλικρίνεια- στην διόρθωση των κακώς εχόντων.

Πέρα από τις άμεσες προκλήσεις, ο νέος Διοικητής δεν θα μπορέσει να αποφύγει την σύγκριση με τον προκάτοχό του. Παρά την έντονη προσπάθεια που έγινε από διάφορους (γνωστούς) για να δοθεί το μήνυμα πως ο κ. Ορφανίδης είναι αντικείμενο χλευασμού στην Φρανκφούρτη, πως η άποψή του δεν «έχει πέραση» στο οικονομικό κυρίως ρεύμα της Ευρώπης και πως ο κ. Τρισέ δεν καταλαβαίνει από οικονομικά, η πραγματικότητα είναι άλλη και καλά γνωστή σε όσους τα λένε. Και ο επόμενος Διοικητής θα κληθεί –για το καλό του τόπου- να δείξει πως έχει τις ίδιες προσβάσεις και πως μπορεί να αναβάλει την ώρα της κρίσεως για την Κύπρο, παρά τις ανεπάρκειες των πολιτικών μας.

Σε κάθε περίπτωση , υπάρχουν και ζητήματα που πρέπει να «παρακολουθήσει» με μεγάλη προσοχή ο επόμενος Διοικητής. Η αδειοδότηση τραπεζών πρέπει να είναι προσεκτική, αφού ελλοχεύουν μεγάλοι κίνδυνοι που είναι ήδη ορατοί. Η ικανοποίηση επί μέρους αιτημάτων για ειδική μεταχείριση συγκεκριμένων ατόμων και πολύ «ειδικών» ομάδων, αποτελεί επίσης ένα από τα στοιχεία επί των οποίων θα κριθεί η αξιοπιστία και η ακεραιότητα της Κεντρικής Τράπεζας.

Επίσης, πρέπει να δούμε καλά το ΓεΣΥ και το ΜΔΠ. Και πάνω από όλα, τα λεφτά από το φυσικό αέριο πρέπει να μείνουν μακριά από τους πολιτικούς.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s