Έτοιμο (και συμφωνημένο) το «δεύτερο Μνημόνιο)

Πίσω από τις πιέσεις που προκύπτουν σχετικά με τη βιωσιμότητα του κυπριακού χρέους, η Κύπρος αναζητά πλέον όλες τις εναλλακτικές της επιλογές για να μπορέσει να εξασφαλίσει μια θετική ανταπόκριση, τόσο από το ΔΝΤ όσο και από το ίδιο το Eurogroup. Οι κινήσεις της περασμένης εβδομάδας, με τις συναντήσεις του υπουργού Οικονομικών, Βάσου Σιαρλή, και του διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας, Πανίκου Δημητριάδη, με ξένους διπλωμάτες, έδωσαν σαφή μηνύματα για τις ανησυχίες που απασχολούν τους εταίρους μας. Κάτω από αυτές τις πιέσεις, οι οποίες έγιναν πλέον σαφείς, πρέπει να αναμένονται πλέον και κινήσεις από πλευράς της κυβέρνησης, που να δείχνουν πώς αντιμετωπίζεται πλήρως το πρόβλημα –υπαρκτό ή μη– της διαφάνειας και του ξεπλύματος βρόμικου χρήματος.

Πέρα, όμως από τις κινήσεις που κατά κύριο λόγο αποσκοπούν στη διασκέδαση των ανησυχιών που εκφράζονται από τους Γερμανούς σοσιαλδημοκράτες, το κεντρικό ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους οδηγεί και σε επιπλέον επιλογές.

xristofiasvryxelles16Δεδομένο πλέον πρέπει να θεωρείται το ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θα προχωρήσουν, ενώ και η επιμήκυνση του ρωσικού δανείου είναι στα σκαριά. Όπως γράφει σήμερα η «Κ», η Λευκωσία λαμβάνει θετικότατα μηνύματα από τη Μόσχα σχετικά με το θέμα, και θα πρέπει να θεωρείται πολύ πιθανό πως η αποπληρωμή του δανείου θα μπορεί να γίνει, με πιο «χαλαρούς» όρους, πέρα από τον χρονικό ορίζοντα του Μνημονίου, που είναι το 2016.

Κρυμμένες επιλογές
Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί πως και εντός του Μνημονίου υπάρχουν πολλές «ανοικτές πόρτες» για επιπλέον μέτρα που μπορούν να ληφθούν, κυρίως σε δημοσιονομικό επίπεδο. Σε αντίθεση με το τραπεζικό ζήτημα, όπου κυβέρνηση και Τρόικα έχουν ήδη φτάσει σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική αντιμετώπισης, κατά το δυνατόν, των προβλημάτων, τα δημοσιονομικά μέτρα του Μνημονίου εγκυμονούν πολλά επιπλέον μέτρα που μέχρι σήμερα δεν αποτελούν μέρος της συζήτησης.

Ως παράδειγμα, μπορεί να αναφερθεί η περίπτωση των ιδιωτικοποιήσεων. Σε αντίθεση με τις δηλώσεις από πλευράς της κυβέρνησης πως έχει «αποφευχθεί» η περίπτωση ιδιωτικοποιήσεων, το κείμενο του Μνημονίου είναι απολύτως σαφές στο θέμα, κάτι που σχολίασε και ο διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας κατά την παρουσία του στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής την περασμένη εβδομάδα.

Συγκεκριμένα, στο Μνημόνιο αναφέρεται πως η κυβέρνηση «θα είναι έτοιμη», σε περίπτωση που αυτό είναι «αναγκαίο», να προχωρήσει σε αποκρατικοποιήσεις ημικρατικών οργανισμών. Ακόμα και χωρίς αυτή τη ρητή αναφορά, όμως, η κυβέρνηση υποχρεούται, έως το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2013, να ετοιμάσει «κατάλογο» (inventory) των ενεργητικών των ημικρατικών, μέσα στον οποίο να ξεκαθαρίζεται ποια στοιχεία ενεργητικού (και ποιοι ημικρατικοί οργανισμοί) θα προορίζονται για αποξένωση, ποια για αναδιάρθρωση και ποια για ρευστοποίηση.

Η υποχρέωση για μεγάλες αλλαγές είναι παντελώς ρητή στο Μνημόνιο, παρ’ όλο που δεν γίνεται αναφορά ούτε σε συγκεκριμένες «επιχειρήσεις του Δημοσίου» ούτε σε νούμερα. Σημειώνεται, επίσης, πως υποχρέωση της κυβέρνησης είναι, πέρα από τις άλλες κινήσεις, να βελτιώσει την εταιρική διακυβέρνηση και να μειώσει τις δαπάνες των ημικρατικών κατά 15% σε σχέση με το 2010.

Ανοικτή πόρτα
Πέρα από τους ημικρατικούς, οι οποίοι οδεύουν πλέον στον μονόδρομο της ιδιωτικοποίησης, σημαντικές θα είναι και οι αλλαγές στη δημόσια υπηρεσία αλλά και στις δαπάνες του Δημοσίου. Σύμφωνα με το συμφωνηθέν προσχέδιο του Μνημονίου, μέχρι το τέλος του έτους θα πρέπει να ετοιμαστεί μελέτη σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις στην κρατική μηχανή.

Η μελέτη αυτή, της οποίας τα αποτελέσματα θα πρέπει στη συνέχεια να υλοποιηθούν, προμηνύει ριζικές αλλαγές στην κρατική μηχανή, ενώ η διατύπωση της σχετικής παραγράφου στο Μνημόνιο αφήνει ανοικτή την πόρτα ακόμα και για μείωση προσωπικού στο Δημόσιο, πέρα από τη μείωση κατά 5.000 θέσεις εργασίας έως το 2016.

Το πρώτο μέρος της μελέτης θα εξετάζει «τον ρόλο, τις εξουσίες, την οργανωτική δομή και το μέγεθος/αριθμό υπαλλήλων των σχετικών υπουργείων, υπηρεσιών και ανεξάρτητων αρχών». Θα εξετάζει επίσης την πιθανότητα συνένωσης μη κερδοσκοπικών οργανισμών του Δημοσίου και επιχειρήσεων του Δημοσίου, αλλά και την αναδιάρθρωση των τοπικών αρχών.

Είναι σαφές πως αυτές οι αναφορές, αν και κρυμμένες στο Μνημόνιο, και παρά τις επίσημες αναφορές πως έχει εξασφαλιστεί η απασχόληση στο Δημόσιο, ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες για εκτενείς αλλαγές στην κρατική μηχανή, ενώ η πιθανότητα απολύσεων δεν πρέπει να θεωρείται πως έχει «αποφευχθεί» σε καμία περίπτωση.

Παρόμοιες ρήτρες υπάρχουν και για το συνταξιοδοτικό, για το οποίο επίσης θα πρέπει να ολοκληρωθεί, μέχρι το τέλος Ιουνίου, σχετική μελέτη που να περιλαμβάνει «τις επιλογές για μεταρρύθμιση». Οι σχετικές συζητήσεις για το τι έχει «διασωθεί» και τι όχι, είναι μάλλον εκτός τόπου και χρόνου, από τη στιγμή που η κυβέρνηση έχει αποδεχτεί στο Μνημόνιο πως η «ολοκληρωμένη μεταρρύθμιση» θα κλειδώσει ώς τον Σεπτέμβριο, για να αρχίσει να υλοποιείται από την 1/1/2014.

Αυτές οι αναφορές, που έχουν γίνει αποδεκτές από την κυπριακή πλευρά, αφήνουν ανοικτή μια πολύ μεγάλη πιθανότητα για επιπλέον μεταρρυθμίσεις. Ενώ ένα «δεύτερο Μνημόνιο» (για το οποίο τσακώνονται και οι υποψήφιοι Πρόεδροι) δεν θεωρείται ιδιαίτερα πιθανό, την ίδια ώρα θα μπορούσε κανείς να σχολιάσει πως ένα «δεύτερο Μνημόνιο» εμπεριέχεται μέσα στο υφιστάμενο συμφωνηθέν προσχέδιο.

http://www.kathimerini.com.cy

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s