Προς εν πλω υγροποίηση

Η επιλογή της πλωτής υγροποίησης για την εκμετάλλευση και εξαγωγή του φυσικού αερίου αποτελεί ένα από τα πιο βασικά –αν όχι το βασικότερο– σενάρια που απασχολούν τις εταιρείες εξόρυξης.

Ήδη, στο Ισραήλ γίνεται έντονη δημόσια συζήτηση για την επιλογή αυτή, όχι μόνο για τους προφανείς, τεχνικής φύσεως λόγους, αλλά και για πολιτικούς λόγους: Η εν πλω υγροποίηση αποτελεί μια θεωρητικά ασφαλή επιλογή αντί για την επίγεια υγροποίηση που αποτελεί «υψηλής αξίας» στόχο για αντιπάλους της χώρας. Ακόμη πιο σημαντικές, όμως, είναι και οι πολλές αντιδράσεις που εισπράττει η κυβέρνηση του Ισραήλ από τοπικές κοινωνίες που βρίσκονται κοντά στις προτεινόμενες περιοχές ανάπτυξης τερματικών αερίου.

Πρελούδιο

Πρελούδιο

Στο λιμάνι Ashdod, κοντά στο οποίο έχει ήδη αναπτυχθεί τερματικό για την παραγωγή του κοιτάσματος «Μαίρι- Β» και για το «Ταμάρ», ήδη υπάρχουν πολλές έντονες αντιδράσεις, οι οποίες αντανακλούν και τη γενικότερη διάθεση που υπάρχει στη χώρα σχετικά με την ανάπτυξη τερματικών φυσικού αερίου.

Αυτά τα δεδομένα έχουν βάλει την επιλογή της πλωτής υγροποίησης (Floating Liquified Natural Gas, FLNG) στο τραπέζι για τα καλά.

Στην περίπτωση της Κύπρου, η κατάσταση είναι ακόμη πιο ξεκάθαρη. Μπορεί μεν οι αντιδράσεις στη δημιουργία τερματικού κοντά στο Βασιλικό να μην είναι ιδιαίτερα μεγάλες –ιδίως μετά και την παραπλήσια ανάπτυξη της Vitol που ετοιμάζει τερματικό πετρελαίου– αλλά τα τεχνικά δεδομένα επιβάλλουν τη σοβαρή εξέταση της επιλογής για FLNG (μιλάμε πάντα για υγροποίηση, όχι αποϋγροποίηση).

Το ρήγμα του «Ερατοσθένη», ουσιαστικά ένα μεγάλο υποθαλάσσιο όρος, καθιστά εξαιρετικά προβληματική και ιδιαίτερα δαπανηρή την ανάπτυξη αγωγού που να μεταφέρει το φυσικό αέριο από την περιοχή εξόρυξης στο τεμάχιο «Αφροδίτη» προς την ξηρά όπου θα γίνεται η υγροποίηση. Όσον αφορά στην οικονομική λογική μιας τέτοιας κίνησης, αποφασιστικής σημασίας στοιχείο θα ήταν και ο όγκος παραγωγής, όχι μόνο στο «Αφροδίτη», αλλά και στα άλλα τεμάχια εντός της κυπριακής ΑΟΖ. Φυσιολογικά, ένας τέτοιος αγωγός δεν θα μετέφερε στην ξηρά μόνο την παραγωγή του Αφροδίτη, αλλά και το αέριο από άλλα κοιτάσματα.

Εξίσου σημαντική είναι και η επιλογή για μεταφορά και του αερίου από το «Λεβιάθαν» στις κυπριακές ακτές, μια επιλογή που δεν αποκλείεται από το Ισραήλ, το οποίο θα μπορούσε να προχωρεί σε κατευθείαν εξαγωγή εντός ευρωπαϊκών συνόρων, προς την Ε.Ε.

Αυτές οι παράμετροι θα έκριναν τόσο την οικονομική λογική ενός αγωγού, όσο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του: Πού θα κτιστεί, από πού θα περνά, τι διάμετρο θα έχει κ.λπ.

Προκρίνεται το FLNG
Αξιοσημείωτο είναι πάντως και το γεγονός ότι η Noble Energy τηρεί μια θετική στάση απέναντι στο FLNG. «Θεωρούμε πως είναι μια βιώσιμη και ανταγωνιστική επιλογή», σχολίασε ο Κιθ Έλλιοτ, αντιπρόεδρος της εταιρείας με ευθύνη για την ανατολική Μεσόγειο.

Οι μελέτες για ανάπτυξη της σχετικής τεχνολογίας ακόμα συνεχίζονται, αλλά η Noble  φαίνεται να γλυκοκοιτάζει την πλωτή υγροποίηση ως το βασικότερο σενάριο για τις επιλογές της. Αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρεία θεωρεί πως η χρήση αγωγών (μετά την υγροποίηση ή συμπίεση) για σκοπούς εξαγωγής του προϊόντος, δεν είναι ελκυστική.

Έτσι, η επιλογή του FLNG καθίσταται ακόμη πιο «λογική».

«Έχουμε ακόμα πολλά να μάθουμε για το FLNG. Πρόκειται για την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και σίγουρα αποτελεί επιλογή για την ανατολική Μεσόγειο», τόνισε ο κ. Έλλιοτ. Κατά τη διάρκεια του ΟTC, εκπρόσωπος της Technip σχολίασε στην «Κ» πως, πράγματι, η εταιρεία συζητά με τη Noble. «Σίγουρα, για τα μεγέθη των αναγκών της Noble, δεν είναι κατάλληλο το Prelude. Όταν μιλάμε για το πρωτότυπο, το ‘‘σκάφος 001’’, πρέπει να είσαι μια Shell ή μια Exxon για να έχεις τα μεγέθη», σχολίασε ο εκπρόσωπος της Technip.
«Σίγουρα, όμως, μιλάμε με τη Noble για επιλογές που να αφορούν στις δικές τους ανάγκες, με κινήσεις που να εξασφαλίζουν εξυπηρέτηση των κοιτασμάτων τους στην ανατολική Μεσόγειο μέσα από την τεχνολογία FLNG».

Σημειώνεται, επίσης, πως η Delek έχει ήδη προσεγγίσει, σύμφωνα με πληροφορίες μας, την Technip, η οποία ναυπηγεί το «επιστημονικής φαντασίας» τέρας, «Prelude», για να συζητήσουν τις επιλογές του FLNG. H  Delek έχει επίσης «συζητήσει το θέμα» και με την Daewoo, στην οποία ανήκει το ένα από τα δύο ναυπηγεία που χρησιμοποιεί η Technip για το Prelude (το άλλο είναι της Samsung). Η Daewoo προορίζεται για ναυπήγηση του σκάφους Prelude  που παράγγειλε η  Petronas.

Δεν θέλει αγωγό η Noble
Η επιλογή του FLNG καθίσταται ακόμα πιο φυσιολογική για τη Noble από τη στιγμή που η εταιρεία έχει διαμορφώσει ήδη σαφή προτίμηση για τη μη χρήση αγωγών στην εξαγωγή του προϊόντος της από την ανατολική Μεσόγειο. Η προτίμηση αυτή δημιουργεί τις συνθήκες που καθιστούν πιο λογική επιλογή την υγροποίηση εν πλω.

Η στάση της Noble  όσον αφορά στον αγωγό είναι μάλλον σαφής: «Πιστεύουμε πραγματικά πως το LNG είναι η κατάλληλη επιλογή», είπε ο Κιθ Έλλιοτ. «Οι αγωγοί είναι εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση, και όχι μόνο για πολιτικούς λόγους. Ούτως ή άλλως, οι αγωγοί δεν συσχετίζονται ευνοϊκά με το φυσικό αέριο».

Η στάση έχει πολλά να κάνει και με τις προοπτικές εξασφάλισης αγορών για τη Noble. «Θέλουμε να διαθέτουμε το προϊόν μας στην παγκόσμια αγορά. Το LNG σου επιτρέπει να κάνεις ακριβώς αυτό το πράγμα», τόνισε ο κ. Έλλιοτ. Με τα ναύλα να καθίστανται όλο και φθηνότερα για το LNG, και με την τεχνολογία να μειώνει τα κόστη σχεδόν σε ολόκληρο το φάσμα εργασιών της υγροποίησης, είναι σαφές πως η ευελιξία που επιτρέπει η επιλογή του LNG, αποτελεί ένα σημαντικό επιπλέον στοιχείο που να προκρίνει υγροποίηση έναντι της συμπίεσης.

Αυτά τα δεδομένα, καθιστούν ακόμη πιο λογική επιλογή την εν πλω υγροποίηση, νοουμένου πάντα πως τα άλματα που κάνει μέχρι σήμερα η σχετική τεχνολογία θα συνεχίσουν να καταγράφονται και πως οι επιλογές θα βρίσκονται ήδη σε φάση υλοποίησης και αξιοποίησης μέχρι το χρονικό σημείο κατά το οποίο θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. Αυτό το σημείο, όταν θα έχει πλέον «κλείσει» για τα καλά το θέμα, τίθεται, σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο 2016, ίσως ακόμα και το 2017.

One thought on “Προς εν πλω υγροποίηση

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s