Σημαντικές οι εξελίξεις για το FLNG

Με βασικό τους σκοπό την εκμετάλλευση των απομονωμένων κοιτασμάτων φυσικού αερίου, οι εταιρείες εξόρυξης αναμένουν με μεγάλο ενδιαφέρον την ολοκλήρωση των μελετών και την παραγωγή πλωτών μονάδων υγροποίησης φυσικού αερίου.

Η επιλογή αφορά, κατά βάση, σε μικρά κοιτάσματα που βρίσκονται μακριά από στεριά, γεγονός που καθιστά την αξιοποίησή τους ακριβή. Σε γενικές γραμμές, τα «εύκολα» κοιτάσματα, σε ρηχό βάθος και με καλή πωρότητα πετρωμάτων και «καθαρό» προϊόν, έχουν σχεδόν εξαντληθεί. Γι’ αυτό και η βιομηχανία του αερίου κοιτάζει με μεγάλο ενδιαφέρον στην εισαγωγή νέων μέσων εξόρυξης που να θέτουν πλέον στο παιχνίδι και τα μη οικονομικά κοιτάσματα.

Με αυτές τις αλλαγές να έχουν ήδη προχωρήσει στο στάδιο της εισαγωγής (π.χ. οριζόντιες γεωτρήσεις, χημική επεξεργασία των «πηγαδιών» και διάσπαση των πετρωμάτων με υγρά), το επόμενο μεγάλο βήμα αφορά πλέον στην εν πλω υγροποίηση του φυσικού αερίου. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν οι εταιρείες εξόρυξης να προχωρήσουν σε επί τόπου φόρτωση των τάνκερ αερίου, τα οποία θα κατευθύνονται άμεσα προς τις αγορές. Σήμερα, μοναδική επιλογή είναι να μεταφέρεται στη στεριά το «ακαθάριστο» μεθάνιο όπου υγροποιείται, με τη μεταφορά αυτή να γίνεται συνήθως με αγωγούς που είναι εξαιρετικά ακριβοί. Στις περιπτώσεις μάλιστα που λόγω απόστασης ή γεωλογικών δεδομένων δεν μπορούν να αναπτυχθούν αγωγοί, τα κοιτάσματα παραμένουν ανεκμετάλλευτα.

Το World Energy Agency προβλέπει πως η ζήτηση για φυσικό αέριο, που φέτος είναι στα 3,3 tcf τον χρόνο, θα αυξηθεί στα 5 tcf το 2035, καταγράφοντας μια αύξηση 50%, παρά την υποτονική ζήτηση των τελευταίων μηνών, η οποία μείωσε τα κέρδη του φυσικού αερίου σε σχέση με τα κέρδη που αποκομίζουν οι εταιρείες από το πετρέλαιο.

Οι ίδιες οι επιχειρήσεις εκτιμούν πως περισσότερα από 2.000 tcf βρίσκονται ανεκμετάλλευτα σε υποθαλάσσια κοιτάσματα παγκοσμίως. Πάντως, με δεδομένο πως τα κυπριακά κοιτάσματα είναι σχετικά «εύκολα» (ρηχά, ευνοϊκές γεωλογικές συνθήκες, κοντά στη στεριά κ.λπ.), αυτό θα αποτελέσει ένα πλεονέκτημα για την Κύπρο, αφού με τις τιμές να είναι δεδομένες παγκοσμίως, ενδεχομένως θα έχουμε συγκριτικά φτηνή παραγωγή.

SBM
Η SBM έχει προχωρήσει περισσότερο από τις περισσότερες εταιρείες στην προετοιμασία πλωτών εξεδρών υγροποίησης. Η εταιρεία ανακοίνωσε, στο πλαίσιο του Συνεδρίου OTC πως είναι πλέον έτοιμη να αρχίσει δοκιμές σε μοντέλα για έλεγχο των σχεδίων που έχουν ολοκληρωθεί.

Η εταιρεία εκτιμά πως, καθώς οι εταιρείες θα αναγκαστούν να αρχίσουν εκμετάλλευση των πιο δύσκολων (και ιδίως απομακρυσμένων) κοιτασμάτων, η ζήτηση για FLNG θα αυξηθεί δραματικά την επόμενη δεκαετία, ενώ μέχρι το 2018 οι κεφαλαιουχικές δαπάνες για FLNG αναμένεται πως θα συνεχίσουν να αυξάνονται.

H SBM σχεδιάζει σκάφη που να μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κοιτάσματα μικρότερα από την «Αφροδίτη», της τάξης των 0,2 μέχρι 5 tcf, ανάλογα με το ύφος της παραγωγής. Υπάρχουν περίπου 700 τέτοια κοιτάσματα παγκοσμίως. Η Αφροδίτη εκτιμάται στα 7 tcf.

Ωστόσο, η εταιρεία έχει επιλέξει τη μετατροπή υφιστάμενων τάνκερ φυσικού αερίου σε FLNG, αντί για τη ναυπήγηση νέων σκαφών, γεγονός που την καθιστά, εκτός από πρωτοπόρο, και αρκετά φτηνή επιλογή. Ουσιαστικά, η SBM προτείνει τη συνένωση δύο υφιστάμενων τάνκερ LNG σε ένα, δημιουργώντας έτσι τη σχετική πλατφόρμα.

Σε παρόμοια φάση σχεδιασμού και παραγωγής βρίσκεται και η  βρετανική FlexLNG. Και οι δύο «προέρχονται» από εργασίες FPSO (πλωτή παραγωγή, αποθήκευση και εκφόρτωση), αλλά για πρώτη φορά σχεδιάζεται και υγροποίηση.

Prelude
Με ταχείς ρυθμούς προχωρεί η Technip στον σχεδιασμό και ναυπήγηση του Prelude, το οποίο θα είναι ένα θηριώδες σκάφος του οποίου οι διαστάσεις προκαλούν δέος. Είναι το μεγαλύτερο σκάφος που έχει ναυπηγηθεί ποτέ και σύμφωνα με τη Samsung, της οποίας τα ναυπηγεία έχουν ήδη αρχίσει δουλειά, θα είναι έτοιμο το 2017.

Το «Πρελούδιο», που θα είναι έξι φορές μεγαλύτερο από τα αεροπλανοφόρα κλάσης Nimitz (τα μεγαλύτερα στον κόσμο) θα έχει μήκος περίπου μισό χιλιόμετρο και ύψος 70 ορόφων από την ίσαλο γραμμή, μέχρι την κορυφή του. Λόγω του μεγέθους του, το σκάφος θα μπορεί να αντέξει τους μεγαλύτερους τυφώνες (κατηγορίας 5), και οι 3 κινητήρες 6700 ίππων θα το διατηρούν σταθερό στο νερό ανά πάσα στιγμή.

Χρειάστηκαν 1,6 εκατ. ανθρωποώρες εργασίας για να ολοκληρωθεί η φάση της «έρευνας και ανάπτυξης» για το σκάφος. Σε αυτό εργάστηκαν 600 μηχανικοί για τον σχεδιασμό του.

Πελάτες της Technip για το Prelude είναι η βραζιλιάνικη Petrobras και η μαλαισιανή Petronas, με το κόστος να φτάνει στα έξι δισ. δολάρια για το κάθε σκάφος. Το συμβόλαιο σχεδιασμού για την πρώτη έχει ήδη ολοκληρωθεί, σύντομα θα έχει ολοκληρωθεί και ο σχεδιασμός για την Petronas, μητρική της γνωστής μας Vitol.

H Technip δηλώνει ανοικτά πως έχει αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα στην εκπόνηση του τεραστίων διατάσεων έργου, τόσο λόγω των προκλήσεων της εν πλω υγροποίησης (π.χ. οι θερμοκρασίες -161 βαθμών κελσίου και η δραματική μείωση του όγκου του αερίου μετά την υγροποίηση), όσο και λόγω του μεγέθους του σκάφους. Η πυρασφάλεια, η πλοήγηση και πλοϊμότητα, η ασφάλεια προσωπικού από τυχών καταστροφές (πχ εκρήξεις), κ.λπ. έπρεπε να σχεδιαστούν από την αρχή.
Το σκάφος που θα αξιοποιήσει το κοίτασμα «Prelude» της Αυστραλίας (εξού και η ονομασία της κλάσης αυτής των σκαφών), το οποίο βρίσκεται σε απαγορευτικά μεγάλη απόσταση από την ξηρά, αποτελεί τον πραγματικό πρωτοπόρο της βιομηχανίας.

Άλλες εταιρείες
Πάντως, στους ηγέτες του FLNG καταγράφονται επίσης και η Royal Dutch Shell, ενώ οι πρώτες σημαντικές κινήσεις εντοπίζονται και από εταιρείες όπως η Exxon Mobil, η Woodside και η Chevron. Πληροφορίες αναφέρουν επίσης πως στην κούρσα έχουν μπει, εκτός αγοράς, και κρατικά εργαστήρια σχεδιασμού της Κίνας, και ίσως ακόμα και του Πακιστάν. Αυτές οι πληροφορίες, όμως, δεν κρίνονται ως σοβαρές από τη διεθνή βιομηχανία. Η κινέζικη κρατική εταιρεία (CNOOC), πάντως διαρρέει πως «ετοιμάζει» μονάδα για την περιοχή του Tianjin.

One thought on “Σημαντικές οι εξελίξεις για το FLNG

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s