Οι αμαρτίες των μαστόρων

Έχοντας αποδείξει πως είναι ανίκανοι, οι «πατέρες της ανάπτυξης» οφείλουν να δώσουν τις επιχειρήσεις σε πιο ικανά χέρια

Είχε τη μεγαλύτερη συγκέντρωση πυρών πυροβολικού που είχαν δει μέχρι τότε οι ναυτικές δυνάμεις. Έριχνε με μία ομοβροντία, από τη μία του πλευρά, 267 κιλά βλημάτων, αρκετά να καταβάλουν οποιοδήποτε σκάφος έπλεε οπουδήποτε στην Ευρώπη. Στη δύναμή του, περιλαμβάνονταν ακόμα οβιδοβόλα και μικρότερα κανόνια στην πρύμνη, ως ενίσχυση των 300 πεζοναυτών που κουβαλούσε, όταν αυτοί θα επιβιβάζονταν με τη βία στα εχθρικά σκάφη για να τα καταλάβουν. Το Βάσσα υποσχόταν να αλλάξει ριζικά τους συσχετισμούς δυνάμεων.

Πέρα από την απίστευτη συγκέντρωση πυρός, η ναυαρχίδα του Γκουστάβους Αντόλφους, που ήθελε να βάλει για τα καλά τη Σουηδία στον χάρτη των μεγάλων δυνάμεων, τρόμαζε και με την όψη του. Το δύο καταστρωμάτων θηρίο ήταν ένα μνημείο της Αναγέννησης, με πολύπλοκα γλυπτά για τα οποία οι Σουηδοί μίσθωσαν Γερμανούς και Ολλανδούς μαστόρους, που εργάζονταν στην Ιταλία: Θαλάσσια τέρατα, σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη, Έλληνες ήρωες και μεσογειακά μοτίβα είχαν σκοπό να στείλουν στον εχθρό το μήνυμα πως αυτό το σκάφος έρχεται από ένα άλλο κόσμο και θα τους καταστρέψει με μία μπουκιά.

Στις 10 Αυγούστου του 1628, το Βάσσα βγήκε από τα ναυπηγεία για το παρθενικό του ταξίδι. Περίπου 120 μέτρα από τη στεριά, το τέρας του Σουηδικού Ναυτικού κτυπήθηκε από ένα χαλαρό αεράκι κι έπεσε στο πλευρό του. Τόσο διήρκησε ο τρόμος των κυμάτων.

Μετά από έρευνες και μελέτες, οι Σουηδοί συνειδητοποίησαν πως το πρόβλημα ήταν απλό. Το σκάφος, που είχε πολύ μικρή βύθιση, δεν είχε άρμενα για να κρατήσει ισορροπία. Το υψηλό κέντρο βάρους με τα δύο καταστρώματα με 72 πυροβόλα, αλλά και οι βαρύτατες διακοσμήσεις, δεν του επέτρεπαν να πλεύσει με ασφάλεια, όπως έμαθαν οι οικογένειες των 50 ναυτικών που πήρε μαζί του, και όπως ανακάλυψε με τρόμο ο βασιλιάς των Σουηδών.

Vasa_stern_color_modelΤο Βάσσα δεν διαφέρει και πολύ από την ανάπτυξη που είδαμε στην Κύπρο τα τελευταία χρόνια. Σήμερα, πανικόβλητοι με τα χρέη που χρωστούν –και δεν πληρώνουν εδώ και χρόνια– οι μεγάλοι «μαστόροι» της οικονομίας διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους δείχνοντας με μανία το όμορφο σκάφος της ανάπτυξης που έκτισαν.

Δημιούργησαν, λένε, ανάπτυξη. Έδωσαν δουλειές στον κόσμο. Έκτισαν αρίστης ποιότητας ακίνητα. Ήταν οι πατέρες της ανάπτυξης και «δεν είναι αμαρτία να δανείζεσαι». Το πρόβλημα, όμως, είναι πως έκτισαν ένα τέρας χωρίς άρμενα και με περισσότερη φάτσα παρά ουσία. Και, αν δεν είναι αμαρτία να δανείζεσαι, είναι ωστόσο αμαρτία να χρωστάς εκατομμύρια, να αδυνατείς να τα πληρώσεις και να «κανονίζεις» να δανειστείς άλλα τόσα. Αμαρτία είναι επίσης να είσαι σε θέση να πληρώσεις αλλά να μην το κάνεις. Αμαρτία είναι και να επισκέπτεσαι τον υπουργό με απειλές για να του την πεις.

Όλα αυτά τα χρήματα, δεν είναι ένα θεωρητικό χρέος. Στην περίπτωση της Τράπεζας Κύπρου, κάποιος τα πληρώνει –στην προκειμένη, άμεσα οι καταθέτες και έμμεσα ολόκληρη η χώρα. Το χειρότερο όμως που αποδεικνύεται, είναι πως οι «πατέρες της ανάπτυξης» ήταν, τελικά ανίκανοι. Γι’ αυτό και η υπόσχεσή τους να φέρουν ξανά ευρωστία αν –αχ, μόνο– τους δοθεί κι άλλος χρόνος, δεν μπορεί να πείσει πλέον κανέναν.

Αυτή η στήλη έγραψε πολλές φορές πως αν είχε δανεικά τόσο μεγάλα ποσά, χωρίς να τα αποπληρώνει ποτέ, ο οποιοσδήποτε θα μπορούσε να καταφέρει ό,τι και οι «μαστόροι». Με τον ίδιο τρόπο, ο οποιοσδήποτε μπορεί να ναυπηγήσει ένα σκάφος σαν το Βάσσα, αν αυτό δεν είναι ανάγκη να πλέει και να αρμενίζει.

Φυσικά, δεν είναι λύση σε καμία περίπτωση μία μαζική εκποίηση ακινήτων –κάτι τέτοιο δεν θα ήταν καλό ούτε και για την Τράπεζα Κύπρου, η οποία δεν πρέπει να βιαστεί να κάνει μία τέτοια κίνηση. Οι τράπεζες, έχουν κι αυτές μεγάλη ευθύνη για την παραχώρηση τόσο βλακωδών δανείων.

Η αποξένωση της διοίκησης από τους «μαστόρους», όμως, είναι μία άλλη ιστορία. Έχοντας αποδείξει πως δεν τους περνά να παραγάγουν κάτω από πραγματικές συνθήκες αγοράς και χωρίς τη λεγόμενη «κατανόηση» (δηλαδή λαμογιές) των τραπεζών, το εθνικό καθήκον των «μαστόρων» είναι να φύγουν από τη μέση και να παραδώσουν τις επιχειρήσεις που διέλυσαν σε πιο ικανά χέρια.

Επίσης, πρέπει να προχωρήσει το ΓεΣΥ και να εκπονηθεί ΜΔΠ. Και τα λεφτά από το γκάζι να μείνουν εκτός προϋπολογισμού.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s