«Κάποιοι δεν σώζονται,» λέει ο Χάμιλτον

 

Ο επικεφαλής της υπηρεσίας Αναδιάρθρωσης και Ανάκτησης Χρεών της Τράπεζας Κύπρου εξηγεί πως η τράπεζα «θα πάρει πίσω τα λεφτά της»

 «Κάποιοι δεν μπορούν να σωθούν. Οι πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων είναι αναπόφευκτες».

Είναι καλά γνωστό πλέον πως οι πιέσεις που ασκεί η Τράπεζα Κύπρου στους μεγαλύτερους από τους δανειολήπτες, έχει αρχίσει να φέρνει αποτελέσματα. Παρόλο που οι ρυθμοί πίεσης θα μπορούσαν να ήταν ταχύτεροι, αυτό που προκύπτει από μία εξέταση της γενικής εικόνας είναι πως η νέα ηγεσία, με τον Τζον Χούρικαν στο τιμόνι και τον Γιούαν Χάμιλτον συνοδηγό, τρέχει με ταχύτητες στις οποίες η ίδια η τράπεζα δεν έχει συνηθίσει.

Πάντως, η απόφαση να ενταχθούν δανειολήπτες όπως η Libra σε καθεστώς διαχείρισης, όπως γράφτηκε και προ δεκαπενθημέρου, δεν ήταν παρά η πιο ορατή από τις πρόσφατες περιπτώσεις, ενώ άλλες έπονται ακόμα, όπως γίνεται σαφές από τα ενδότερα της τράπεζας. «Έχουμε προχωρήσει σε αναδιοργάνωση της τράπεζας με σκοπό να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων, και έχουμε δημιουργήσει μία κεντρική, εξειδικευμένη μονάδα, που έχει την ευθύνη της αντιμετώπισης των πελατών που έχουν καθυστερήσεις», σχολιάζει ο κ. Χάμιλτον. «Είναι αλήθεια πως στο παρελθόν οι αναδιαρθρώσεις γίνονταν χωρίς πρώτα να γίνουν οι αναγκαίες κινήσεις για να εισπράξει η τράπεζα… Τώρα οι αναδιαρθρώσεις γίνονται μετά από μία ολοκληρωμένη αξιολόγηση», ενώ σε αυτές περιλαμβάνονται και όροι για να επανέλθει ο πελάτης σε κατάσταση που να μπορεί να εξυπηρετήσει τα δάνειά του. Αν κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατόν, τότε δεν υπάρχει λογική στην αναδιάρθρωση.

BankofCyprus_423-02Η επιμονή του Χάμιλτον σε καμία περίπτωση να μη βγάλει φωτογραφία, προδιαθέτει πως είναι ένας ντροπαλός τεχνοκράτης. Ο Σκοτσέζος τραπεζίτης όμως δεν έχει καμία διάθεση να μασήσει τα λόγια του ή να χρωματίσει τα σχόλιά του. Σε ερώτηση κατά πόσον θα γίνεται στενή παρακολούθηση των πελατών των οποίων οι υποχρεώσεις θα τύχουν αναδιάρθρωσης, σχολιάζει: «Αυτό είναι σημαντικό. Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν πως οι πελάτες που έτυχαν αναδιάρθρωσης έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να αθετήσουν ξανά τις υποχρεώσεις στις δεσμεύσεις τους». Θα τους παρακολουθούν στενά, ενώ και η έγκαιρη είσπραξη χρεών μόλις διαφανούν τα προβλήματα, έχει πλέον θεσμοθετηθεί μέσα στην τράπεζα.

Μετά τις αναδιαρθρώσεις, οι οποίες πολλές φορές αφορούσαν στην παραχώρηση νέων δανείων για να πληρωθούν τα καθυστερημένα, δεν υπήρχε τέτοια στάση από την τράπεζα. Πλέον, αν ισχύουν όσα λέει ο κ. Χάμιλτον (ο χρόνος θα δείξει) τότε μία αναδιάρθρωση αποτελεί μικρή ανάσα για τους πελάτες και όχι «λύση» για το πρόβλημά τους.

Άλλη στροφή στη στάση της τράπεζας είναι και η αντιμετώπιση των πελατών που αρνούνται να πληρώσουν. «Υπάρχουν πάντα στρατηγικές καθυστερήσεις στις πληρωμές δανείων», σχολιάζει ο κ. Χάμιλτον. «Στην τελική, όμως, αναμένουμε πως όλοι οι πελάτες μας θα τιμήσουν τις συμβατικές τους υποχρεώσεις», και συνεχίζει: «Θα κυνηγήσουμε (pursue) όλους τους πελάτες που δεν συνεργάζονται για να εισπράξουμε τα χρήματα που χρωστούν, και θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα νόμιμα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας».

Τα «νόμιμα μέσα», πάντως, αποτελούν ευαίσθητο σημείο για τον Χάμιλτον. «Το νομικό πλαίσιο δεν επιτρέπει δράση. Αυτό το εκμεταλλεύονται ορισμένοι πελάτες, που δείχνουν να μη θέλουν να τιμήσουν τις υποχρεώσεις τους και που μέχρι σήμερα εκμεταλλεύονταν το νομικό πλαίσιο για να δείξουν υπεροψία και αδιαφορία». Παρόμοια παράπονα είχε κάνει και ο Χούρικαν, αλλά η διάθεση του Χάμιλτον είναι ξεκάθαρη. «Αυτό θα το χειριστούμε. Θα πάρουμε τα οφειλόμενα», σημειώνει, σε μία γραμμή που θυμίζει και τη θέση του Χούρικαν, που είπε πρόσφατα απλώς ότι «εγώ θέλω τα λεφτά της τράπεζας και θα αυξάνω την πίεση μέχρι να καταλάβουν το μήνυμα».

 Δεν μειώνονται

Παρόλα αυτά, δεν πρέπει να αναμένει κανείς πως τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα μειωθούν στο παρόν στάδιο. «Ο απώτερός μας στόχος είναι να επιστρέψουν στη βιωσιμότητα όλοι ανεξαιρέτως οι πελάτες μας. Αυτός ο στόχος όμως δεν είναι απόλυτα εφικτός. Ορισμένοι δεν μπορούν να σωθούν κι αυτό δεν είναι κάτι το πρωτόγνωρο εν μέσω κρίσης», σχολιάζει. «Θέλω να μειώσω αυτές τις περιπτώσεις. Αν ένας πελάτης φτάσει σε σημείο εκποίησης, αυτό αποτελεί αποτυχία δική μας να αντλήσουμε χρήματα από αυτόν». Θα κάνει, λέει, ό,τι μπορεί για να αντλήσει χρήματα από τους πελάτες, και δη τους μεγάλους, εάν και εφόσον κριθεί πως μπορούν να σωθούν. Στις άλλες περιπτώσεις, «θα ακολουθήσουμε τις ενδεικνυόμενες λύσεις».

Σε αυτές τις «άλλες περιπτώσεις», όπου οι πελάτες δεν μπορούν να σωθούν (salvaged), προφανώς θα πρέπει να γίνουν και πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων. Με αυτό τον τρόπο θα ανασάνει και η τράπεζα. «Ο έλεγχος των μη εξυπηρετούμενων δανείων και η διαχείριση και η είσπραξη των χρημάτων που μας χρωστούν, είναι απαραίτητος για την ανάκαμψη (recovery) της τράπεζας, αλλά και ζωτικής σημασίας για να σταματήσει η πιστωτική συρρίκνωση και να αρχίσουμε να δίνουμε δάνεια στην οικονομία και να στηρίξουμε τους φερέγγυους πελάτες». Η στήριξη των φερέγγυων πελατών, αυτό δηλαδή που περιμένει με αγωνία η οικονομία, περνά μέσα από την ανάκτηση και την αντιμετώπιση των προβληματικών δανείων.

Σημαντικό είναι και το σχόλιο του κ. Χάμιλτον σχετικά με τις πολιτικές πιέσεις που ρωτήσαμε αν δέχεται ο ίδιος ή η τράπεζα. «Καμία απολύτως πίεση. Ούτε καν ‘‘εισηγήσεις’’ ή ευγενικές παροτρύνσεις». Οι φήμες που ακούγονταν από την αρχή της κρίσης, σχετικά με πολιτικές πιέσεις για να προστατευτούν συγκεκριμένοι (όνομα και μη χωριό) δανειολήπτες, βρίσκουν κοφτή απάντηση στον κ. Χάμιλτον. Η απάντησή του μάλλον ανακουφίζει: «Δεν έχω την παραμικρή διάθεση να θέσω σε κίνδυνο το όνομα που έκτισα στην πιάτσα».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s