Φωτιές στον ΚΟΤ για τις δαπάνες…

 

Περίεργες αποφάσεις για τη δαπάνη κονδυλίων, με προφανείς παρατυπίες, βρίσκει ο εσωτερικός έλεγχος

«Οι διαδικασίες που είχαν ακολουθηθεί από πλευράς του οργανισμού, για τη διενέργεια συμπληρωματικών διαφημιστικών ενεργειών για το 2013, δεν ήταν οι προβλεπόμενες και ενδεχομένως να μην ήταν εντός των πλαισίων της χρηστής διοίκησης».

Cyprus. In your heart. Μάλιστα...

Cyprus. In your heart. Μάλιστα…

Με αυτό το σχόλιο απάντησε ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΟΤ, Κώστας Καδής, στον υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, ο οποίος είχε ζητήσει με επιστολή του, δέκα ημέρες νωρίτερα, τη διερεύνηση της απόφασης του ΚΟΤ για τις σχετικές δαπάνες.

Η απάντηση του κ. Καδή καταλήγει λέγοντας πως, «καθότι ενδέχεται να υφίστανται θέματα σοβαρών παρατυπιών, το θέμα χρήζει περαιτέρω και εις βάθος διερεύνησης». Η σχετική έρευνα που έγινε από το Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου του ΚΟΤ, έδειξε πως οι δαπάνες του οργανισμού γίνονταν χωρίς σοβαρή σκέψη και μελέτη, χωρίς πλάνο και χωρίς να υπόκεινται σε κάποια στρατηγική που να διέπει τις αποφάσεις του οργανισμού.

Ενώ προς το τέλος του 2013 ο οργανισμός είχε «στο χέρι» ένα σημαντικό κονδύλι, που δεν είχε δαπανηθεί, το Διοικητικό Συμβούλιο έλαβε με συνοπτικές διαδικασίες, αποφάσεις για να το δαπανήσει. «Αντί ο Οργανισμός να ζητά προτάσεις/προσφορές, αφού πρώτα γίνουν οι ανάλογες μελέτες από τα αρμόδια τμήματα, είναι απλά δέκτης προτάσεων από διάφορους συνεργάτες του», σχολιάζει η έρευνα, η οποία αφήνει εμμέσως αιχμές και για πιο δόλια κίνητρα.

Συγκεκριμένα, η έρευνα θέτει το ερώτημα γιατί ο ΚΟΤ δεν συνεργάζεται απευθείας με τους οργανισμούς στους οποίους θέλει να διαφημίσει (CNN, MSN, Yahoo, Google, Yandex κτλ.), αλλά προτιμά να συνεργάζεται με συγκεκριμένους αντιπροσώπους των εν λόγω δικτύων, κάτι που προφανώς συνεπάγεται αύξηση του κόστους, αφού οι αντιπρόσωποι θα πληρωθούν προμήθειες. Επιπλέον, στην όλη διαδικασία παρακάμπτονται εντελώς τα τοπικά γραφεία του ΚΟΤ στο εξωτερικό.

 «Γιατί ο Οργανισμός, για να κάνει διαφήμιση στο Yahoo ή Google στο Ηνωμένο Βασίλειο συνεργάζεται με ελληνική εταιρεία (αντιπρόσωποι Ελλάδας και Κύπρου), την ίδια στιγμή που διατηρεί Γραφείο στο Λονδίνο και θα μπορούσε να διερευνηθεί η απευθείας συνεργασία;» (έμφαση στο «απευθείας»), διερωτάται η έκθεση, η οποία συνεχίζει με δεύτερο ερώτημα: «Γιατί ο Οργανισμός, για να κάνει διαφήμιση στο ρωσικό δίκτυο Yandex συνεργάζεται με ελληνική εταιρεία, την ίδια στιγμή που διατηρεί Γραφείο στη Μόσχα και είναι δυνατή η απευθείας συνεργασία;».

Οι ημερομηνίες

Από την έρευνα είναι προφανές πως μεγάλο μέρος τους ζητήματος προέκυψε από την πίεση του χρόνου. Με το έτος να κλείνει, ο οργανισμός αποφάσισε να κινηθεί με άμεση απόφαση για να δαπανηθούν τα 2,6 εκατ. ευρώ που είχε στη διάθεσή του. Το τελικό κονδύλι των 730 χιλιάδων ευρώ, στο οποίο αφορά η έκθεση του εσωτερικού ελεγκτή του ΚΟΤ, δαπανήθηκε με τρόπο που εγείρει σοβαρότατα ερωτήματα. Σύμφωνα με την ίδια την έκθεση, βασικά ζητήματα που προκύπτουν και θα πρέπει να εξεταστούν είναι:

  1. Οι προτάσεις που έλαβε ο οργανισμός από τους αντιπροσώπους (Vivacity και A&O Media Worldwide), «ετοιμάστηκαν από τα μέσα ή τους αντιπροσώπους τους, προτού ο οργανισμός αποφασίσει τη διάθεση των προτάσεων για διεξαγωγή διαφημιστικών εκστρατειών». Η τρίτη πρόταση, από την Global Media S.A., λήφθηκε από τον ΚΟΤ στις 26.9.2013, δηλαδή μία ημέρα μετά τη λήψη της απόφασης να δαπανηθούν τα ποσά. Η έρευνα, πάντως, δεν αναφέρει πως έγινε προσυνεννόηση, κάτι που ωστόσο εύλογα μπορεί να διερωτηθεί κανείς.
  2. Ενώ η δαπάνη των συγκεκριμένων χρημάτων προέβλεπε μεταφορά κονδυλίων από ένα κεφάλαιο του προϋπολογισμού του ΚΟΤ, σε άλλο, κάτι που προϋποθέτει την έγκριση του υπουργού Εμπορίου, το ΔΣ του Οργανισμού αποφάσισε να προχωρήσει στη λήψη της απόφασης και να ενημερώσει τον υπουργό Εμπορίου αργότερα. «Σημειώνεται ότι οι διαφημιστικές εκστρατείες είχαν ήδη ξεκινήσει και σχεδόν ολοκληρωθεί», όταν ζητήθηκε η μεταφορά των χρημάτων από ένα κονδύλι σε άλλο, αναφέρει η έκθεση, γεγονός που σημαίνει πως, εάν η μεταφορά δεν εγκρινόταν «ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι ο Οργανισμός να εμπλακεί σε δικαστικές διαμάχες με τους συμβαλλόμενους». Επιπλέον, ενώ η απόφαση να ζητηθεί έγκριση μετακίνησης των κονδυλίων λήφθηκε στις 13.11.2013, η επιστολή με την οποία ο ΚΟΤ αιτήθηκε τη μεταφορά των κονδυλίων, εστάλη στον υπουργό πέντε ημέρες αργότερα.
  3. Η διαδικασία ήταν παράτυπη, διότι θα έπρεπε να είχε προκηρυχτεί ανοικτός διαγωνισμός αντί να γίνει απευθείας διαπραγμάτευση με τους αντιπροσώπους. Σύμφωνα με τις πρόνοιες του σχετικού νόμου, αναφέρει η έκθεση, η έλλειψη χρόνου για λήψη της απόφασης δεν αποτελεί «αντικειμενικό παράγοντα (τεχνικό λόγο) που να δικαιολογεί την παρέκκλιση από τη νομοθεσία». Επιπλέον, η απόφαση ελήφθη από το ίδιο το Διοικητικό Συμβούλιο και όχι από την Επιτροπή Προσφορών του ΚΟΤ «και χωρίς να ενημερωθούν η Γενική Λογίστρια και η Γενική Ελέγκτρια της Δημοκρατίας», που έχουν το δικαίωμα να παρακολουθούν τις συνεδρίες κατά τις οποίες λαμβάνονται τέτοιες αποφάσεις.

Παρέμβαση

Επιπλέον σημείο που αξίζει να σημειωθεί από την έκθεση, είναι και η αναφορά πως ο τέως πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΚΟΤ είχε επικοινωνήσει τηλεφωνικώς με την Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου του Οργανισμού και «εξέφρασε τη διαφωνία του με την απόφαση της Υπηρεσίας (Εσωτερικού Ελέγχου) να διεξαγάγει έλεγχο σε ένα θέμα το οποίο (sic) το ίδιο το Διοικητικό Συμβούλιο είχε ήδη λάβει απόφαση. Ανέφερε επίσης ότι η διεξαγωγή ελέγχου θα προκαλέσει αντιδράσεις και προβλήματα και ότι η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου δεν μπορεί να ελέγξει το Διοικητικό Συμβούλιο και τις αποφάσεις του».

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s