Σκυφτός, λέει, έγραφε χαμέ…

Όταν η μοιχαλίδα τη γλύτωσε από τον λιθοβολισμό πριν από καμιά εικοσαριά αιώνες, κανείς από τους όχι και τόσο αναμάρτητους δεν μπορούσε να φανταστεί πως μερικά χιλιόμετρα πιο βόρεια θα έκαναν τη δουλειά με επιτυχία άλλοι άνδρες, στο όνομα ενός άλλου Θεού.

Όταν ο Χριστός κάλεσε τους Φαρισαίους να περιμένουν για να ρίξει την πρώτη πέτρα ο αναμάρτητος μεταξύ τους για να αρχίσει αυτό που ήταν η σημιτική εκδοχή μιας δημόσιας εκδήλωσης κατά της μοιχείας, στη συνέχεια έσκυψε και έγραψε χαμέ.

jesus-adulterous-womanΔεν ξέρουμε τι έγραψε, αλλά οι παλιοί λένε πως σταχυολόγησε τα ονόματα και τις αμαρτίες των επίδοξων λιθοβολιστών: Τον μοιχό Ασήρ, τον κλέφτη Μεσουλάμ, τον ψευδομάρτυρα Σαλούμ… Οι λίγο πιο μυημένοι λένε πως έγραψε απλώς τα ονόματά τους, ως προειδοποίηση –μία πράξη που θα παρέπεμπε στην Παλαιά Διαθήκη και τον Ιεζεκιήλ. Άλλοι, ακόμα πιο ψαγμένοι συνδέουν την «αναφορά» στον Ιεζεκιήλ και με το τελετουργικό του Γιομ Κιπούρ, όπου το ξέπλυμα του αρχιερέα συνοδεύεται με τα λόγια πως όσοι αποστρέφονται τον Θεό, το όνομά τους θα γραφτεί στο χώμα. Εξάλλου, λένε, ο Χριστός είχε μόλις παρομοιάσει τον εαυτό του με το καθαρό νερό.

Πίσω από μια συζήτηση μεταξύ αμπελοθεολόγων για το τι μπορεί να έγραψε ο Χριστός χαμέ, υπάρχει και η μεγαλύτερη υπόδειξη που γίνεται με την πράξη, άσχετα με το περιεχόμενό της: Με την κίνησή του, υπέδειξε την υποκρισία των όσων «γνωρίζουν τον νόμο». Την άνιση νομή του νόμου. Την υπεροψία με την οποία οι φαινομενικά νομοταγείς διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους, βλέποντας δημοσίως αυτά που οι ίδιοι κάνουν στα κρυφά.

Αυτά όμως είναι γεγονότα συνδεδεμένα με το θείο. Στην καθημερινότητά μας οι γραμμές μεταξύ συμβόλων και ουσίας, μεταξύ σωστού και λάθους, μεταξύ θείου και πεζού, είναι πολύ πιο μπλεγμένες. Αν όλα ήταν απλά, θα μπορούσε, ας πούμε, να γιορτάζουν τον πολιούχο τους οι κυπριακές τράπεζες το Σάββατο του Λαζάρου, τετραήμερος γαρ…

Η Καινή Διαθήκη απέχει πολύ από την οργάνωση της οικονομίας και των νόμων. Δεν είναι Δευτερονόμιο για να επιβάλει τη σωστή οργάνωση της κοινωνίας. Ο νόμος του Χριστού είναι απλός: η πρώτη εντολή, «αγάπα τον πλησίον σου». Γι’ αυτό και επιδέχεται εκτενή ερμηνεία –και μεγάλη κατάχρησης– από τους «γνωρίζοντες τον νόμο».

Η κρίση έφερε στην καθημερινότητά μας μια συζήτηση για τις «ευθύνες» –για την απόδοσή τους, για την ανάληψή τους και για την τιμωρία τους. Και, όπως και στην περίπτωση της μοιχαλίδας, μπήκαμε σε μία συζήτηση που αφορά ένα δημόσιο σόου κατά της απατεωνιάς, η οποία στηρίζεται πρωτίστως στην υποκρισία. Όπως η μοιχαλίδα δεν μοίχευσε μόνη, αλλά μόνη πήγε να τιμωρηθεί, έτσι και στα δικά μας, τα εγκλήματα και η διαπλοκή δεν αφορούν μόνο μερικούς. Σίγουρα, κάποιες πράξεις είναι πιο αξιόποινες από άλλες. Η ηθική ενοχή όμως δεν βαραίνει μόνο τους λίγους. Η διαπλοκή για την οποία μιλούμε σήμερα όλοι δεν είναι φαινόμενο «των πολιτικών», «των επιχειρηματιών» ή «των καναλαρχών». Είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, διάχυτο παντού: Στην ανικανότητα του Δημοσίου να εξυπηρετήσει, στην καθυστερημένη μηχανογράφηση που αφήνει ανοικτές διόδους για τη διαφθορά, στην απαίτηση των ψηφοφόρων για ρουσφέτι, στην κουμπαροκρατία της πολιτικής, στις παρέες των συμβολαίων των συμβάσεων, στους διορισμούς της ΕΔΥ.

Το βρώμικο μυστικό μας είναι πως ενώ χθες μοιχεύαμε, σήμερα άπαντες κρατούμε πέτρα να ρίξουμε στη μοιχαλίδα. Αν τα κόμματα που «έκοψαν έξω» από την υπόθεση της Focus διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους, είναι πρώτοι Φαρισαίοι σε αυτό το σύστημα. Και οι υπόλοιποι εμείς στεκόμαστε εξίσου «καθώς πρέπει» μαζί τους. Από εβδομάδας, το σόου θα αρχίσει ξανά, με κάποιον άλλο στον ρόλο της μοιχαλίδας…

Επίσης, πρέπει να προχωρήσει ένα σοβαρό ΓεΣΥ και να εκπονηθεί ΜΔΠ. Και τα λεφτά από το γκάζι, μακριά από τους πολιτικούς.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s