Διαφθορά και φόροι….

Πολλά έχουμε ακούσει, και πολλά έχουν ψιθυρίσει οι διάφοροι πολιτικοί για τον διορισμό νέου Κομισάριου Φορολογίας. Η ΠΑΣΥΔΥ θέλει δικό της άνθρωπο για να διατηρήσει τα κεκτημένα. Η ΕΔΥ, θέλει κι αυτή να διατηρήσει το δικαίωμα να μοιράζει παιγνίδι ανάμεσα στους εκλεκτούς των κομμάτων για να διατηρεί τον έλεγχο που έχει, αλλά και τις κομματικές ισορροπίες. Η κυβέρνηση θέλει να διορίζει τον δικό της, χωρίς έλεγχο από την Βουλή. Η Βουλή προσπαθεί να καταλάβει και η ίδια τί θέλει.

Ενώ όμως μια απόφαση που έχει να κάνει με την αποτελεσματικότητα του κράτους, εγκλωβίζεται, ξανά στα διάφορα «σημεία με βέτο» της διαδικασίας λήψης αποφάσεων για τον τόπο, εκείνο που θέλουμε παραμένει σαντανωμένο. Αντίθετα, απλό θα έπρεπε να είναι αυτό που δεν θέλουμε:

Δεν θέλουμε ΦΠΑ και ΤΕΠ να συνενωθούν σε ένα νέο φέουδο, το οποίο να διευθύνει ένας δούκας με απόλυτο έλεγχο. Κάτι τέτοιο συνεπάγεται και διαφθορά. Η λογική που θέλει τον διορισμό του «άριστου», όπως λένε ορισμένα κόμματα, με κριτήριο την ικανότητά του, αποτελεί ουσιαστικά κεκαλυμμένη προσπάθεια για διατήρηση των σημερινών, στρεβλών, αναποτελεσματικών και (όχι σπάνια) διεφθαρμένων καταστάσεων.

Από τη στιγμή που δεν θέλουμε φέουδο, είναι προφανές πως δεν θέλουμε φεουδάρχη. Η θέση πρέπει να εναλλάσσεται. Δεν υπάρχουν αναντικατάστατοι «άριστοι», ούτε καν στην Κύπρο και ο χρόνος υπηρεσίας σε ένα τέτοιο πόστο πρέπει να περιορίζεται με κανονισμό από τον οποίο να μην υπάρχει καμία περίπτωση απόκλισης: Όσο περισσότερο υπηρετεί σε ένα τέτοιο πόστο κάποιος, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες διαφθοράς και παρατυπιών.

Δεν υπάρχει σενάριο που να λέει πως «ο καλύτερος, αφού είναι ο καλύτερος, θα πρέπει να διορίζεται ξανά και ξανά». Το ρίσκο που αναλαμβάνει η κοινωνία να έχει ένα διεφθαρμένο σύστημα φορολογίας, είναι μεγαλύτερο από το όφελος που θα έχει από έναν «άριστο» που θα κάθεται εσαεί στην καρέκλα. Γι αυτό και οι σημερινοί άρχοντες του ΤΕΠ και του ΦΠΑ δεν είναι δυνατόν να θεωρηθούν υποψήφιοι για την θέση.

Εξάλλου, πρόκειται για ένα διορισμό του οποίου σκοπός είναι να μεγιστοποιηθεί το κοινωνικό όφελος, όχι να βραβευτεί κάποιος για τις «υπηρεσίες» που έχει προσφέρει μέχρι σήμερα. Και, στην ίδια λογική έχουμε περιορισμούς στον αριθμό θητειών που δικαιούται κανείς να υπηρετήσει σε μια σειρά από πόστα, με πιο προφανές εκείνο του Προέδρου της Δημοκρατίας. Αυτή η λογική δεν υιοθετείται διότι οι πρόεδροι ξηφτούν και χαλούν μετά από δέκα χρόνια, αλλά διότι είναι επικίνδυνη η μακροχρόνια συνέχιση της εξουσίας, σε οποιοδήποτε πόστο.

Από τη στιγμή, επιπλέον, που δεν θέλουμε φεουδάρχη, δεν είναι δυνατόν να διορίζουμε ένα απόλυτο άρχοντα. Θα πρέπει να υπάρχει μηχανισμός ελέγχου και διαφάνειας. Ο δεύτερος τη τάξη δίπλα από τον Κομισάριο Φορολογίας είναι ένα πόστο που μπορεί ενδεχομένως να προσφέρει ένα έλεγχο. Ο Γενικός Ελεγκτής, ή ο Γενικός Εισαγγελέας είναι άλλες επιλογές. Το βέβαιο είναι πως μαζί με τον διορισμό θα πρέπει να υπάρχει και μηχανισμός απέναντι στον οποίο να είναι υπόλογος για τις πράξεις και αποφάσεις του.

Η επιμονή κομμάτων για την αποφυγή αλλαγών στο όλο σύστημα, είναι μάλλον ύποπτη και διερωτάται κανείς τί είναι αυτό που μπορεί να ανακαλύψει ένας αδιάφθορος αν τελικά διοριστεί σε ένα τέτοιο πόστο. Ο τρόμος των κομμάτων τους προδίδει.

Από τη στιγμή, που θα δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας φορολογίας, είναι ταυτόχρονα σαφές πως υπάρχει μια μοναδική ευκαιρία για ριζικές αλλαγές στην λειτουργία του όλου συστήματος φορολογίας στην Κύπρο. Θα ήταν κρίμα να χαθεί κι αυτή η ευκαιρία.

Ο Έφορος θα πρέπει να διορίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση, με χρόνο θητείας που να λήγει κατά τη διάρκεια της επόμενης. Θα πρέπει να απαγορεύεται χωρίς καμία εξαίρεση ο επαναδιορισμός του ίδιου προσώπου, αφού πρόκειται για μια θέση με πολλές «ευκαιρίες» διαφθοράς. Θα πρέπει ο διορισμός να επικυρώνεται με κάποιο τρόπο από την Βουλή, μέσα από μια διαδικασία που να προϋποθέτει και πλήρη διαφάνεια για τον πρότερο βίο, τις οικονομικές καταστάσεις και τα οικονομικά συμφέροντα του διορισθέντος.

Και οπωσδήποτε θα πρέπει να υποβάλλεται ο ίδιος/ίδια κάτω από τους όρους του πόθεν έσχες, μαζί με την άμεση του οικογένεια, σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Αυτά έχουν τη σημασία τους, η οποία είναι πολύ μεγαλύτερη από το κατά πόσον τα κόμματα θα ελέγχουν τον δικό τους. Εξάλλου, σε μια υγιή και καθαρή πολιτική, δεν θα έπρεπε να είχαν συμφέροντα που να περνούν από τον Έφορο Φορολογίας τα κόμματα…

Επίσης, πρέπει να προχωρήσει ένα σοβαρό ΓεΣΥ και να εκπονηθεί ΜΔΠ. Και τα λεφτά από το γκάζι, μακριά από τους πολιτικούς.

One thought on “Διαφθορά και φόροι….

  1. Χαιρετούμεν. Επειδή οι άλλοι συναθροιστές επαρατήσαν τα τζιαι επειδή τα κυπριακά μπλόγκς συνεχίζουν τζιαι υπάρχουν, έστησα το TheCyprusBlogs.blogspot.com το οποίον θα ενημερώννω με τα μπλόγκς που είναι σε λειτουργίαν. Επρόσθεσα τζιαι το μπλόγκ σας. Κάμετε το γνωστόν για να κάμνει τα μπλόγκ σας γνωστά. Ευχαριστώ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s