Τάγκα και παραλλαγή: Ο τάφος του Αισχύλου

 Η ικανότητα άσκησης βίας υπάρχει για να μπορούν οι πολίτες να ζουν όπως θέλουν.

Στη Γέλα ένα μνήμα μέσα στα στάρια περιγράφει πώς ένας Αθηναίος, ονόματι Αισχύλος, γιος του Ευφορίωνα, είχε πολεμήσει κοντά στο δασύλλιο του Μαραθώνα. Εκεί, οι μακρυχαίτηδες Πέρσες μπορούν, ακόμα, να μαρτυρήσουν τη νιότη και την ανδρεία του.

gay_pride2012_vfΟι ιστορικοί και φιλόλογοι κάνουν αρκετή συζήτηση για τον τάφο του Αισχύλου. Το «Αλκήν δ’ ευδόκιμον Mαραθώνιον άλσος αν είποι» είναι λογικό, εντάξει. Αλλά αυτός ο οπλίτης έγραψε μερικά από τα πιο ευγενή δημιουργήματα της ανθρωπότητας, και το ήξερε, τόσο ο ίδιος όσο οι γύρω του. Ακόμα και οι νίκες του στους αγώνες τραγωδίας –όπου τελικά ηττήθηκε μόνο από τον Σοφοκλή– ήταν καλά γνωστές. Ένα τέτοιο «τέρας» δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο ως ένας απλός οπλίτης-πολίτης της γραμμής. Τι πάει να πει «απλός οπλίτης» ένας άνθρωπος σαν τον Αισχύλο;

Στην Κύπρο συζητήθηκε πρόσφατα πως, ενώ ο στρατός αποτελεί «ντροπή» για πολλούς, την ίδια ώρα «υπερηφάνεια» αναβλύζει από τα ημίγυμνα τάγκα, τα κίτρινα φτερά και τα βυζο-σκουλάρικα του GayPride. Η λογική αυτή φαντάζει ασυνεπής και έχει προκαλέσει πολλά σχόλια στα κοινωνικά δίκτυα, τις καφετέριες και τον τύπο. Οι δύο «πλευρές» –η «παραλλαγή» και το «τάγκα»– ανταπαντούν η μία στην άλλη με μένος, ενίοτε με μίσος, αλλά και πολλή μισαλλοδοξία. Και, ναι, η αμαρτία και των δύο φαίνεται πως είναι η μισαλλοδοξία.

Ο τάφος του Αισχύλου απαντά και στους δύο. Η υπερηφάνεια του GayPride έχει να κάνει με την ελευθερία: Των ανθρώπων να είναι, να ζουν, να σκέφτονται και να πράττουν όπως οι ίδιοι θέλουν. Η ελευθερία του να μην ντρέπεσαι για τον εαυτό σου, επειδή αυτό «διατάσσει» η κοινωνία, μέσα στα δικά της κολλήματα. Η ελευθερία να αναζητήσει κανείς την ευτυχία του όπως ο ίδιος θέλει και όχι μέσα από τις εντολές των υπόλοιπων.

Αυτή η ελευθερία είναι το απόλυτο αγαθό σε μια κοινωνία. Και, αν οι εκδηλώσεις υπερηφάνειας των ΛΟΑΤ είχαν ως σκοπό να γιορτάσουν αυτή την ελευθερία, η ύπαρξη δυνάμεων ασφαλείας έχει ως σκοπό να την προστατέψει. Στρατός και Αστυνομία αποτελούν τη βάση ενός κράτους. Αυτά τα σώματα αποτελούν το μοναδικό μέσο που έχει στα χέρια του ένα κράτος για να εξασφαλίσει κυριαρχία και αυτονομία στα σύνορά του, και κράτος δικαίου εντός των συνόρων του. Διατηρεί το μονοπώλιο στη βία για να προστατεύει τους λίγους από τους πολλούς.

cyprus-armyΧωρίς τη νίκη στον Μαραθώνα, και αργότερα στις Πλαταιές και τη Σαλαμίνα, δεν θα υπήρχαν οι τραγωδίες του Αισχύλου. Μία μάχη, macho, βίαιη και απολίτιστη, που στόχο της έχει τη διαφύλαξη της ελευθερίας, αποτελεί το πρελούδιο των Χρυσών Αιώνων, της τέχνης, του πολιτισμού.

Πιο αντιπροσωπευτικό θα ήταν να έχουμε ένα στρατό όπου ο καθένας να εμφανίζεται όπως είναι: Με πέτσινα, με μαλλί μέταλ, με κοτλέ των διανοούμενων, με τάγκα ή με γραβάτα, με σοσιαλιστικό polo-neck. Για το ίδιο πράγμα πολεμούν –στη θεωρία, πάντα– όλοι, κι αν δεν υπήρχαν σοβαρές αντιρρήσεις ως προς τη στρατιωτική αποτελεσματικότητα μιας τέτοιας επιλογής, τότε θα ήταν επιθυμητή.

Αντί, όμως, να συζητούμε ως κοινωνία αν ο στρατός είναι πιο έντιμος από το GayPride, θα έπρεπε να συζητήσουμε τι λένε οι δύο εκφάνσεις για τα βασικά μας πιστεύω. Διότι, αν η ελευθερία είναι στην κορυφή των αρχών στις οποίες πιστεύουμε, τότε αναπόφευκτα το τάγκα και η παραλλαγή ανήκουν μαζί.

Η καταπίεση, φυσικά, που δέχονται οι «αλλιώτικοι» από την κοινωνία δεν σταματά στα σύνορα ή στην πράσινη γραμμή. Αντίθετα, οι «διαφορετικοί» όλων των ειδών –οι εκτός του κυρίως ρεύματος ιδεολογικά, ερωτικά, θρησκευτικά, ή άλλως πώς– σήμερα υποφέρουν παραπάνω από την ίδια την κοινωνία και όχι από «ξένους στρατούς». Αλλά η πρώτη γραμμή είναι εκεί, έστω και συμβολικά. Οι στρατιωτικοί και οι αστυνομικοί μας έχουν ρητή αποστολή. Δουλειά τους είναι να προστατεύουν την ελευθερία: Εκείνη ακριβώς την ελευθερία που γιόρτασαν περήφανα πολλοί πολίτες πριν από δύο Σάββατα.

Επίσης, πρέπει να προχωρήσει ένα σοβαρό ΓεΣΥ και να εκπονηθεί ΜΔΠ. Και τα λεφτά από το γκάζι, μακριά από τους πολιτικούς.

ΣΗΜ: Το κείμενο λειτουργεί κάτω από τη μάλλον θεωρητική και πρακτικά αβάσιμη υπόθεση πως υπάρχει «αξιόμαχο» σε στρατό και αστυνομία, χάριν του επιχειρήματος.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s