Η τσόντα…

Δεν έχει σημασία αν η έκθεση φωτογραφίας είχε γίνει σε συνεννόηση ή σε συνεργασία με τον Δήμο Λευκωσίας. Δεν έχει σημασία ούτε αν οι φωτογραφίες ήταν καλυμμένες τις ώρες που δεν ήταν ανοικτή η έκθεση, με αποτέλεσμα, ούτε σχολεία αλλά ούτε και παδιά να τις βλέπουν «κατά λάθος».

Σημασία δεν έχει ούτε καν αν η τέχνη που παρουσιαζόταν ήταν «Τέχνη», αν ήταν υψηλής καλλιτεχνικής αξίας ή χαμηλής. Η αισθητική των εκθεμάτων, για τους πιο πολλούς, μπορεί να μην είναι καν ελκυστική.

πορνό στο ΜΟΜΑ

πορνό στο ΜΟΜΑ

Σημασία δεν έχει επίσης αν προσέβαλαν κάποιους οι διοργανωτές με την έκθεση, ή αν κάποια μητέρα (λέει) πήγε με το ανήλικό της παιδί να δει την έκθεση κι έπαθε πανικό διότι είδε ένα πισινό, ή άνδρικά μόρια. Να προσέχει, και να ξέρει πως ούτε Τσαρούχη δικαιούται να δει. Τα παιδιά μας εκτίθενται σε ερεθίσματα που δεν θέλουμε –στο γυμνό, στη βία, στα λιοντάρια του National Geographic που κατασπαράζουν κάτι ελαφοειδή, στις φωνές και τα νεύρα μας, στη λύπη μας, στις αστραπές που τρομοκρατούν τον σκύλο της οικογένειας- κι είναι ένας γολγοθάς η διαχείριση αυτών των ερεθισμάτων. Ας μην τα βάζουμε με άλλους.

Ούτε έχει σημασία αν η τηλεόραση, οι διαφημίσεις και το διαδίκτυο είναι πατωμένα με τέτοιες εικόνες, οι οποίες, σε αντίθεση με εκείνες της έκθεσης στην Λευκωσία, δεν αποτελούν εικαστική, αισθητική ή και ηθική παρέμβαση, αλλά απλή τσόντα.

Και, σημασία δεν έχει καν το προφανές με το οποίο θα κάνουν πάρτυ οι δικηγόροι, ότι δηλαδή η Αστυνομία κινήθηκε χωρίς ένταλμα, που από μόνο του αποτελεί ντροπή.

Το βασικό ερώτημα είναι άλλο: Αν η Αστυνομία θα έβαζε τα χέρια της πάνω στις φωτογραφίες αν αυτές ήταν Maplethorne. Ή αν ήταν σκίτσα του Cocteau –πολύ πιο «παραστατικά» από τις φωτογραφίες κάποιας Πάολας που, για να είμαι ειλικρινής, δεν γνωρίζω. Ή αν ήταν ακόμα κάτι σαν την «Αρχή του Κόσμου» του Courbet, που ενδεχομένως να προκαλεί εγκεφαλικά «στον νόμο», όπως τον αντιλαμβάνεται η αστυνομία.

Η Αστυνομία θα πρέπει, για παράδειγμα, να κλείσει το μισό μουσείο της Λευκωσίας, με τα φαλλικά σύμβολα, τα όργια και τις στάσεις Κάμα Σούτρα με τις οποίες πηδιούνται (ναι, «πηδιούνται» οι σάτυροι με τις κοπελίες κάτω από τα αμπέλια) οι κατά τα άλλα σεμνοί αρχαίοι ημών προγόνοι.

Ελαφρά τη καρδία, το θέμα πέρασε στα μαλακά από τους πολιτικούς. Κόμματα που την πέφτουν στις ανακοινώσεις για το κάθε πράμα, δεν είπαν τίποτε. Πρόκειται για δειλία χωρίς κανένα ελαφρυντικό. Το ζήτημα δεν είναι αν υπάρχει νόμος που να απαγορεύει την πορνογραφία (εμείς και το Ιράν).

Το ζήτημα, που δεν κατάλαβε κανένας –που κανένας δεν θέλει να καταλάβει- είναι πως η Αστυνομία ανέλαβε την ευθύνη για να ερμηνεύσει ως τσόντα αυτό που δεν της αρέσει. Ανέλαβε να ερμηνεύσει την τέχνη, να θέσει τα όρια της, να επιβάλει κανόνες και περιορισμούς σε αυτή και να διατάξει τί μπορείνα γίνει ανεκτό και τί όχι.

Και, αναλαμβάνοντας αυτό τον ρόλο, η Αστυνομία ανέλαβε και την ευθύνη να κρίνει μέχρι πού πάει η ελευθερία του λόγου.

Το αξώμα είναι απλό: Όταν η Αστυνομία ερμηνεύει την Τέχνη, αυτό συνιστά φασισμό και ντροπή.

Υπάρχουν, βέβαια, όρια- για παράδειγμα, όταν μια μητέρα δεν θέλει το παιδί της να εκτεθεί στο συγκεκριμένο ερέθισμα κάποιας έκθεσης, τότε θα πρέπει να της δίνεται με κάποιο τρόπο η ευκαιρία να το προστατέψει.

Είναι όμως εκείνο που προκαλεί, εκείνο που ενδεχομένως να μην αρέσει, εκείνο που βαίνει σε αντίθεση του «κανονικού» που δίνει δυναμική σε μια κοινωνία. Και, ιδίως σε μια κοινωνία όπου η τέχνη πάσχει, η τελευταία δουλειά που έχει να κάνει η Αστυνομία, είναι να μετατρέπει τον εαυτό της σε τσόντα. Κι αυτό έκανε με τις ανακρίσεις και την εντυπωσιακή επίδειξη στενομυαλίας που δεν την τιμά.

Επίσης, πρέπει να προχωρήσει ένα σοβαρό ΓεΣΥ και να εκπονηθεί ΜΔΠ. Και τα λεφτά από το γκάζι, μακριά από τους πολιτικούς.
ΥΓ- Όταν είχαμε Τσαρούχη με πέη στην Παλιά Ηλεκτρική, γιατί δεν σκανδαλίστηκε ουδείς; Η διαφορά ενδεχομένως να αφορά στο ποιός διοργανώνει την έκθεση, κι αν μας ενοχλεί το γεγονός ότι οι ΛΟΑΤ δεν μπορούν να είναι πλέον ανεκτοί διότι οργανώθηκαν. Αυτό ας το απαντήσει η Αστυνομία.Per;i

2 thoughts on “Η τσόντα…

  1. Βαρέθηκαμε τις εκδηλώσεις «προοδευτισμού», οι οποίες πάνε πακέτο με την κατάργηση όλων των παραδοσιακών αξιών. Κοινή λογική χρειάζεται. Ο Mapplethorpe που αναφέρατε έχει φωτογραφίες ανδρών να ουρούν ο ένας στο στόμα του άλλου. Θα τις εκθέσουμε σε δημόσιους χώρους επειδή είναι τέχνη; Δεν ξέρω πως ήταν η διαρρύθμιση του χώρου όπου έγινε η συγκεκριμένη έκθεση. Αν ήταν σε μια αίθουσα με μία είσοδο στην οποία να γράφει ότι το περιεχόμενο μπορούσε να ενοχλήσει ή να θεωρηθεί ακατάλληλο για ανηλίκους από κάποιους γονείς, δεν θα υπήρχε πρόβλημα. Αν έγινε σε μέρος όπου διέρχεται ελεύθερα το κοινό, τότε είναι προκλητικό και απαράδεκτο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s